فواید و کاربرد بازیافت ضایعات آهن

فواید بازیافت ضایعات آهن

فواید و کاربرد بازیافت ضایعات آهن طیف گسترده ‌ای از فلزات را در بر می ‌گیرد. فلزات بازیافت شده بیشتر ضایعات فولاد، آهن، سرب، آلومینیوم، مس، فولاد ضد زنگ و روی هستند. فلزات دو دسته اصلی دارند: آهنی و غیر آهنی. فلزات غیر آهنی رایج عبارتند از مس، برنج، آلومینیوم، روی، منیزیم، قلع، نیکل و سرب و فلزات غیر آهنی همچنین شامل فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و گروه پلاتین می شوند. تمامی وسایل آهنی نیز همگی دارند که پس از سپری کردن عمر مفید خود روزی غیر قابل استفاده می شوند. فلزات چیزی هستند که به طور متوسط افراد عادی به ندرت مستقیم آن‌ ها را خریداری می ‌کنند، حتی اگر فلزات قسمت مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل دهند. از قابلمه ‌هایی که برای پخت ‌و پز استفاده می ‌کنیم تا اتومبیلی که به ‌عنوان وسیله حمل‌ و‌ نقل از آن استفاده می‌ کنیم و شرکت ‌های هواپیمایی که برای مسافرت به آنها اعتماد می‌ کنیم، همگی برای ساخته شدن نیاز به فلز و آهن دارند و بازیافت یک روش عالی برای پایین آوردن هزینه ‌های مربوط به فرآیند تولید است. از همین رو صنعتگران برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و همچنین به دلیل قابلیت بازیافت آهن اقدام به استفاده دوباره آن می کنند. با در ادامه همراه باشید تا تمامی نکات و فوایدی که باید در این راستا بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

فواید بازیافت ضایعات آهن چیست

ضایعات آهن چیست

خرید ضایعات آهن از مواد قابل بازیافت باقی مانده از تولید و مصرف محصول مانند قطعات خودرو ، لوازم جانبی ساختمان و مواد افزودنی تشکیل شده است. بر خلاف ضایعات ، آهن ضایعات دارای ارزش پولی است ، به ویژه در فلزات بازیافتی ، و مواد غیر فلزی نیز بازیافت می شوند. ضایعات فلزی از محیط های تجاری و مسکونی ناشی می شود. آهن ضایعات معمولاً ابتدا به محل جمع آوری فلزات ضایعات و سپس برای ذوب و تولید محصولات جدید به کارخانه منتقل می شود. بسته به موقعیت مکانی آن، این محیط ممکن است به مشتریان اجازه دهد تا مقادیر زیادی آهن را قبل از ارسال ضایعات آهن به کارخانه های ذوب مشاهده کنند و در صورت نیاز اقلام مورد نیاز را خریداری کنند. با این حال، بسیاری از این محیط های جمع آوری ضایعات، که حاوی مقادیر زیادی آهن قراضه هستند، معمولاً چنین نیستند.

سنگ شکن ضایعات آهن اغلب برای بازیافت مواد دیگر در ترکیب با فولاد استفاده می شود. به عنوان مثال ، می توان به خودروها و کالاهای سفید مانند یخچال ، اجاق گاز ، ماشین لباسشویی و غیره اشاره کرد. مرتب سازی این موارد مانند پلاستیک ، مس ، آلومینیوم و برنج دشوار است و با شکستن قطعات نسبتاً کوچک ، فولاد می تواند به راحتی مغناطیسی جدا شود ارزش اولیه ضایعات چیزی است که ذوب به آنها می دهد ، نه ارزش هر شکل فلز. به طور معمول ، اگر یک کشتی غرق شده نتواند چیزی بالاتر از ارزش فلز موجود در آن بفروشد ، به مرکز جمع آوری ضایعات برده می شود و وزن آن به فروش می رسد. اغلب می توان تجهیزات حاوی قطعات فلزات مختلف را با قیمت کمتر از هر فلز دیگری خریداری کرد ، زیرا این امر باعث جدا شدن فلزات قبل از حمل مجدد می شود.

فواید استفاده از ضایعات آهن

فواید و کاربرد بازیافت ضایعات آهن بازیافت آهن و فلزات فرصت های زیادی را برای تولید محصولات فراهم می کند. استفاده از آهن ضایعات برای تولید محصولات بی شمار باعث کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست برای نسل های آینده می شود. آهن ضایعات را می توان در بسیاری از کاربردهای جدید استفاده کرد ، برای مثال آهن و فلزات آلومینیوم ضایعات به طور گسترده در صنعت ساختمان برای پروژه های مختلف مانند جاده ها و پل ها استفاده می شود. ضایعات همچنین برای ساخت اتومبیل ، هواپیما و سایر وسایل نقلیه استفاده می شود.

کاربرد ضایعات آهن در مصارف خانگی

انواع مختلف ظروف از ضایعات آهن ساخته می شود و حتی می توان از قطعات آهنی لوازم خانگی برای تولید محصولات مختلف استفاده کرد. از آنجا که فلزات قراضه به طور کلی برای تولید کنندگان ارزان تر است ، مورد علاقه تعدادی از صنایع مختلف ، مانند صنعت مبلمان فلزی شیک و بادوام است. می توانید گلایدرها، نیمکت ها، میزها و لامپ های ساخته شده از ضایعات فلزی و آهن را پیدا کنید. در صنعت بسته بندی ، فلزات بازیافتی آلومینیوم ، آهن و فولاد ضایعات به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این سه ماده ای هستند که بیشتر در صنعت بسته بندی استفاده می شوند. مبلمان، وسایل روشنایی و بسیاری دیگر از محصولات خانگی را می توان با ضایعات بازیافتی برای احیای اقلامی که عمرشان به پایان می رسد، استفاده کرد. این نه تنها به محیط زیست کمک می کند بلکه در خانه و صنایع تولیدی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این امر نیاز به استخراج آهن اضافی برای به دست آوردن فلزات جدید برای فرآیندهای تولید را حذف می کند.

کاربرد ضایعات آهن در هنر

کاربرد ضایعات آهن در هنر

گاهی ممکن است برخی افراد انبوهی از آهن ضایعات را ببینند و آن را یک اثر هنری تصور کنند. این تصور اشتباهی نیست زیرا این فلزات ضایعات توسط هنرمندان در مجسمه های زیبا استفاده شده است. حتی هنرمندان غیرحرفه ای از خلاقیت خود برای خلق آثار زیبا از فلزات مختلف بازیافتی استفاده کرده و با افتخار آنها را بر روی دیوارهای خانه خود به نمایش گذاشته اند. فلزات تزئینی دارای سبک هنری متمایزی هستند و کاملاً خاص هستند. برخی از مجسمه سازان برای آثار هنری خود از ضایعات فلزی استفاده می کنند. جذابیت کار هنرمندان در انواع مختلف مواد، رنگ ها، اندازه ها و شکل های فلزات بازیافتی است. مجسمه سازی از فلزات بازیافتی یک هنر متمایز و منحصر به فرد است.

فواید بازیافت ضایعات آهن

به دلایل متعددی نیاز به بازیافت فلز ضایعات وجود دارد. این یکی از موارد محیطی است که در آن فلزات ضایعات در محیط دفن می شوند و مواد شیمیایی مانند جیوه موجود در آنها می تواند خاک اطراف و آبهای زیرزمینی را مسموم کند. یک عامل اقتصادی دیگر این است که با بازیافت فلز ضایعات و آهن ضایعات ، می توانیم از این قطعات برای تولید محصولات فلزی جدید استفاده کنیم که هزینه آنها بسیار کمتر از استخراج مستقیم آهن است. اگر ضایعات فلزی در خانه دارید و دیگر آن را نمی خواهید یا کار ساختمانی ندارید ، می توانید ضایعات را برای پردازش به یک شرکت بازیافت معتبر ببرید. بر اساس تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست ، بازیافت فلزات ضایعات می تواند برای محیط زیست بسیار مفید باشد. استفاده از آهن ضایعات به جای سنگ آهن خام می تواند منجر به فرآیند زیر شود:

  • صرفه‌ جویی ۷۵ درصدی در انرژی.
  • صرفه ‌جویی ۹۰ درصدی در مواد اولیه مصرفی.
  • کاهش ۸۶ درصدی آلودگی هوا.
  • کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب.
  • کاهش ۷۶ درصدی آلودگی آب.
  • کاهش ۹۷ درصدی در ضایعات معدن.

هر تن فولاد جدید ساخته شده از فلزات قراضه موجب صرفه ‌جویی در مصرف موارد زیر می ‌شود:

  • ۱۱۱۱ کیلوگرم سنگ آهن.
  • ۶۲۵ کیلوگرم زغال سنگ.
  • ۵۳ کیلوگرم سنگ آهک.
  • صرفه ‌جویی۹۵ درصدی انرژی در مصرف آلومینیوم.
  • صرفه‌ جویی ۸۵ درصدی انرژی در مصرف مس.
  • صرفه‌ جویی ۶۵ درصدی انرژی در مصرف سرب.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها