ویژگی های فلز روی

ویژگی های فلز روی

ویژگی های فلز روی این یک فلز سفید مایل به آبی یا نقره ای است که در پوسته زمین یافت می شود. فراوانی روی در طبیعت بسته به موقعیت و فصل متفاوت است. روی خالص در دمای طبیعی بسیار نرم و شکننده است. چکش به راحتی می شکند. همچنین قابل چرخش نیست. روی در طبیعت بیشتر در گوگرد یافت می شود.

این فلز در اشکال مختلف تجاری مانند: شمش و توده های ورق و سیم گرانول و سیم توپی گرانول عرضه می شود. این فلز یکی از مهمترین و با ارزش ترین فلزات است که در صنایع مختلف به ویژه در ساخت آلیاژها و صنایع گالوانیزه کاربردهای فراوانی دارد. این فلز برای تولید و تکمیل محصولات مختلف صنعتی در ساختار اقتصادی هر کشور نقش اساسی دارد. سرب و روی همیشه در طبیعت مخلوط شده و دارای سنگهای جاسازی کننده مشترک هستند.

ویژگی های روی

ویژگی های روی

این فلز از نظر ویژگی های عملکردی مانند واکنش با آهن ، مقاومت در برابر خوردگی ، خواص الکتروشیمیایی ، نقطه ذوب کم ، سیالیت ، ظرفیت پردازش سطح بالا ، مقاومت ، آلیاژ پذیری ، شکل پذیری ، مقاومت کششی بالا ، ماده مغذی ، بازیابی و ترمیم تشکیل می دهد.

وقتی فلز با آلومینیوم ۴٪ آلیاژ شود ، مقاومت و سختی عملکرد آن بسیار افزایش می یابد. منفی بودن الکترون باعث استفاده گسترده آن در باتری های خشک شده است.

ویژگی های این فلز شامل:

  1. شکل پذیری
  2. الکتروشیمیایی
  3. درجه ذوب پایین
  4. مقاومت در برابر خوردگی
  5. سیالیت
  6. استحکام
  7. ویژگی های آلیاژی

خصوصیاتی مانند مقاومت در برابر خوردگی و واکنش پذیری با آهن و خواص الکتروشیمیایی فلز روی منجر به استفاده از آن به عنوان یک پوشش مناسب در برابر خوردگی گالوانیزه شده است. فولاد گالوانیزه در صنایع ساخت و ساز ، نیرو ، ساخت امکانات رفاهی شهری مانند نیمکت و میز ، کشاورزی و حمل و نقل استفاده می شود.

نقطه ذوب پایین ، سیالیت و قدرت روی منجر به استفاده از آن در ریخته گری شده است. از این فلز در تولید آلیاژهای مختلف مانند برنج ، آلیاژهای آلومینیوم و آلیاژهای منیزیم که در صنعت ساختمان ، ساخت خودروهای برقی استفاده می شود ، استفاده می شود. شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی این فلز باعث تولید ورق های روی می شود که در صنعت ساختمان استفاده می شود. خصوصیات الکتروشیمیایی این محصول منجر به استفاده از آن در تولید باتری شده است. خواص شیمیایی این فلز منجر به استفاده از آن شده است. در تولید باتری استفاده شده است.

کاربردهای روی

مصارف و کاربردهای روی

آمار جهانی مصرف اولیه و نهایی این فلز در بخش های مختلف اقتصادی به شرح زیر می باشد:

  1. گالوانیزاسیون
  2. برنج و برنز
  3. وسایل نیم ساخته
  4. مصارف شیمیایی
  5. ساخت و ساز
  6. حمل و نقل
  7. مهندسی عمومی
  8. کالاهای مصرفی و الکتریکی

مصارف و کاربردهای روی در صنعت گالوانیزاسیون

این روشی برای پوشاندن فلزات فاسدشدنی با استفاده از فلزات دیگر مانند روی است. یکی از محصولات اصلی آهن سفید است. فولاد گالوانیزه ممکن است در هر مکانی استفاده شود ، از جمله لوله های گرمایش ، تهویه هوا ، سقف ها ، لوله های آب و غیره. گالوانیزه حدود ۴۷-۵۰٪ از مصرف روی را تشکیل می دهد و اصلی ترین صنعت مصرف کننده فلز روی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها