قیمت آهن در سال ۱۴۰۰

کاهش قیمت ضایعات آهن در سال ۱۴۰۰

قیمت آهن در سال ۱۴۰۰ نوسانات تقاضای فصلی از مهمترین عوامل تغییر قیمت ضایعات آهن است. در واقع ، در زمستان ، به دلیل برودت هوا ، ساخت و ساز دشوار می شود و تقاضا برای محصولاتی مانند میلگرد ، تیرآهن و پروفیل کاهش می یابد.آشفته بازارها در سالهای اخیر و تقاضای زیاد آهن در کلیه صنایع اهمیت پیش بینی قیمت آهن را بسیار افزایش داده است.

تحلیل و پیش بینی بازار محصولات فولادی یا به اصطلاح بازار آهن برای فعالان این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. تنوع مشاغل مرتبط با صنعت فولاد بسیار زیاد است و هزینه بسیاری از محصولات و محصولات هر کشور به تغییرات قیمت آهن بستگی دارد. با توجه به ماهیت استراتژیک این محصول ، پیش بینی قیمت فلز به طور کلی با پارامترهای زیادی درگیر است. از طرف دیگر ، به دلیل تنوع زیاد محصولات فولادی و شرایط مختلف عرضه و تقاضا برای هر محصول ، روش بهینه پیش بینی قیمت این است که هر محصول به طور جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در این مقاله سعی می شود روند قیمت میلگردها ، تیرها و پروفیل ها به طور خلاصه بررسی شود و بر اساس حرکت قیمت ها در سال گذشته ، نگاهی به آینده بیندازیم.

بازار خریدار ضایعات آهن در سالی که گذشت

طی سال گذشته به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کشور ، شاهد تغییرات زیادی در قیمت اکثر کالاها بوده ایم. به دلیل تورم بی نظیر و افزایش قیمت ارز ، قیمت آهن و فلز به شدت افزایش یافت. البته قیمت های جهانی نیز به دلیل تأثیرات همه گیری تاج بر اقتصاد جهانی در سال جاری نوسانات زیادی داشته است. قیمت های جهانی محصولات فولادی به طور متوسط ​​بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. البته قیمت سایر فلزات نیز مانند فولاد افزایش یافته است. برای درک دلایل رشد قیمت سال گذشته و عوامل موثر در روند آینده قیمت فولاد ، باید به نکاتی که در این مقاله ذکر شده توجه کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت ضایعات آهن در سال ۱۴۰۰

پارامترهای مختلفی وجود دارد که بر قیمت تمام سخت افزارها در سال جدید تأثیر می گذارد ، به عبارت دیگر ، این پارامترها به طبقه بندی معمول در طبقه بندی های رایج بستگی زیادی ندارند. این عوامل شامل بحث در مورد بودجه اختصاص یافته به بخش ساخت و ساز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، روند دلار آزاد و نیم دلار در ۱۴۰۰ ، تورم ، عوارض اعمال شده برای مواد اولیه تولید محصولات فولادی و در نهایت روند کلی قابل پیش بینی برای قیمت های جهانی. کرد

بودجه توسعه کشور نقش بسزایی در تقاضای فولاد کشور دارد. در سالهای اخیر ، سهم نسبی بودجه توسعه در بودجه مصرف کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این سیگنالی است که نشان می دهد احتمالاً افزایش تقاضای فولاد از پروژه های توسعه دولت وجود نخواهد داشت. اگر به درصد تحقق بودجه عمرانی در مقابل لایحه بودجه نگاه کنیم ، به نظر می رسد که بودجه عمرانی در اولویت دولت نیست و دولت هیچ تلاشی برای تأمین منابع بودجه عمرانی نمی کند. البته لازم به ذکر است که این آمار در سالهای اخیر علنی نشده و هیچ آماری از بودجه تحقق یافته موجود نیست. به عنوان مثال ، اگر به دهه ۱۹۸۰ نگاه کنیم ، اجرای پروژه هایی مانند مسکن مهر و افزایش درآمدهای نفتی کشور باعث شد که دولت پروژه های عمرانی بیشتری را اجرا کند که این امر تقاضای فولاد کشور را بسیار افزایش داد.

عوامل مؤثر بر قیمت آهن در سال ۱۴۰۰
برای تحلیل روند قیمت محصولات فولادی ، باید به سراغ روند قیمت سنگ آهن ، ذغال سنگ و زغال سنگ برویم.

در پایان سال ۲۰۲۰ ، قیمت ذغال سنگ و سنگ آهن به شدت افزایش یافته بود. بخش قابل توجهی از این افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا در چین بود ، اگرچه بعداً عنوان شد که این تقاضا تقاضای مصرف کننده نیست و قسمت عمده ای از آن به دلیل سوداگری و معاملات آتی است. به دنبال این افزایش ، انجمن فولاد چین سیاست هایی را برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت سنگ آهن اعمال کرد. پس از اجرای این سیاست ها ، قیمت کاهش یافت ، اما اکنون دوباره در حال افزایش است.

تقاضای فصلی فولاد

نوسانات تقاضای فصلی از مهمترین عوامل تغییر قیمت آهن است. در واقع ، در زمستان ، به دلیل برودت هوا ، ساخت و ساز دشوار می شود و تقاضا برای محصولاتی مانند میلگرد ، تیرآهن و پروفیل کاهش می یابد. از طرف دیگر ، با نزدیک شدن به بهار ، تقاضا شدت یافته و تقریباً از سال مارس هر سال ، تقاضای بازار فولاد را به خوبی افزایش داده ایم. دلیل دیگر کاهش تقاضا در فصل سرما ، احتمال پوسیدگی و زنگ زدگی آهن در برابر رطوبت است. در نتیجه ، خریدارانی که بیشتر آن را در فضای باز ذخیره می کنند ، سعی می کنند ماندگاری خود را کاهش دهند تا محصول فولادی به اصطلاح “زرد” زرد نشود.

تحلیل و پیش‌‌بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

مهمترین و پرمصرف ترین محصول ، فولاد میلگرد است که نوع آجدار آن تقاضای بیشتری دارد. تولید میلگرد حدود ۴۰٪ تولید فولاد کشور است. قیمت این محصول به دلیل بازار رقابتی آن منصفانه تر تنظیم می شود و به دلیل فن آوری نسبتاً اساسی که برای تولید سایر محصولات فولادی مورد نیاز است ، هزینه کمتری دارد. این مسئله همچنین باعث شده است که قیمت این محصول نزدیک به قیمت شمش ها باشد.

تحلیل و پیش‌‌بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

دامنه حرکت میلگرد در سال ۱۴۰۰ احتمالاً کمی گسترده است. به نظر ما ، طبق محاسبات انجام شده ، دامنه حرکت شمش از حدود ۶۵۰۰ تومان تا حدود ۱۴۹۰۰ تومان است. اگر حدود ده درصد به این ارقام اضافه کنیم ، برای دامنه حرکت میلگرد اعداد ۷۲۰۰ تا ۱۶۵۰۰ را بدست می آوریم. اما اگر فرض کنیم متوسط ​​قیمت دلار حدود ۲۱۰۰۰ تومان و متوسط ​​قیمت بیل CIS حدود ۵۷۰ دلار باشد ، قیمت میلگرد احتمالاً ده درصد بالاتر از متوسط ​​دامنه بیلت و حدود ۱۱۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰۰ تومان است . با این وجود این روزها در حالی که تنها دو هفته به پایان سال ۹۹ باقی مانده است ، قیمت دلار کاهش نیافته است و همین اصرار بازار بر دلار ۲۴ تا ۲۷ هزار تومانی ممکن است از افت قیمت دلار جلوگیری کند به ۲۱ هزار تومان. در نتیجه می توان قیمت بالاتری را برای متوسط ​​قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۰ تصور کرد.

قیمت میلگرد1400

تحلیل و پیش ‌بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۰

تیر عمدتا در صنعت ساختمان استفاده می شود و یکی از اجزای اصلی ساختمانهای فلزی است. میزان مصرف این محصول به قدری زیاد است که کوچکترین تغییر در قیمت آن می تواند تأثیر شگرفی در بازار مسکن داشته باشد. شاخص قیمت محاسبه شده در نمودارهای زیر براساس میانگین قیمت تیرهای اندازه ۱۴ ، ۱۵ و ۱۶ است ، بنابراین تغییرات قیمت این محصول را به خوبی نشان می دهد.

تحلیل و پیش ‌بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۰
همانطور که مشاهده می کنید ، قیمت تیرها نیز تحت تأثیر کاهش قیمت ارز و کاهش قیمت شمش ها قرار گرفته است. با این وجود ، در ماه آخر سال ۱۹۹۹ ، قیمت این محصول نسبتاً ثابت بود و هیچ عاملی برای کاهش یا افزایش شدید قیمت این محصول وجود نداشت.

تحلیل و پیش‌‌بینی قیمت پروفیل در بهار ۱۴۰۰

مهمترین مشخصات ، از نظر اندازه و کاربرد ، مشخصات ۲ مایل در گروه پروفیل های ساختمانی است. منطقی است از جایی که مشخصات از ورق فلز ساخته شده است. قیمت نمایه به شدت تحت تأثیر روند قیمت ورق قرار دارد. اما مطمئناً قیمت ورق تنها پارامتر موثر نیست و ابتدا باید سطح تقاضا در این بازار اندازه گیری شود. علاوه بر این ، تجربه نشان داده است که در هر صورت ، افزایش قیمت دلار تأثیر زیادی در روند قیمت این کالا دارد. برعکس ، وقتی دلار سقوط می کند ، لزوماً شاهد بازگشت قیمت مشخصات نیستیم.

تحلیل و پیش‌‌بینی قیمت پروفیل در بهار ۱۴۰۰

در نمودار این محصول ، محور افقی زمان و محور عمودی قیمت ها به ریال است و طی چند ماه گذشته قیمت پروفیل به حدود ۲۲۰۰۰ تومان رسیده است. قیمت پروفایل دوباره افت کرد و به محدوده ۱۷۰۰۰ تومان رسید. اما دوباره افزایش یافته و اکنون دوباره در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان قرار دارد. البته ، تجزیه و تحلیل و پیش بینی قیمت پروفایل به دلیل انحصاری بودن این صنعت دشوار است.

ریسک‌های بازارها در سال ۱۴۰۰

سال آینده ، خطر اصلی بازار فولاد نوسانات نرخ ارز است. همانند سال گذشته ، این عامل توانسته است نوسانات بازار فولاد را تشدید کند. این عامل ممکن است در سالهای آینده بسیار پر رنگ باشد. البته این افزایش قیمت توانست حجم معاملات فولاد را افزایش دهد ، اما نکته قابل توجه این است که انتظار نمی رود انتظارات تورمی در سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد. در نتیجه ، افزایش قیمت فقط باعث افزایش رکود در بازار می شود. به عبارت دیگر ، با کاهش تقاضا برای سرمایه یا گمانه زنی ، رکود در بازار فولاد تعمیق می یابد زیرا بعید است تقاضای مصرف کننده افزایش یابد.

تأثیر قیمت آهن بر دیگر بازارها

قیمت آهن تأثیر بسزایی در صنایع مختلف دارد. از صنعت لوازم خانگی گرفته تا صنعت خودرو و صنعت ساخت و ساز ؛ به عنوان مثال ، حدود ۲۰٪ هزینه ساخت مسکن مربوط به هزینه محصولات فولادی است. به طور کلی ، با این حال ، دلیل افزایش قیمت ها رشد نقدینگی و تورم ناشی از آن است. در نتیجه ، این افزایش قیمت محصولات فولادی نیست که به طور مستقل قیمت برخی کالاها را افزایش می دهد ، بلکه افزایش نقدینگی است که قیمت کالاهای مختلف را به صورت یک دومینو افزایش می دهد. در تجزیه و تحلیل قیمت هر محصول ، اهمیت آن محصول در صنایع مختلف ذکر شده است.

رونق تولید در تولید آهن‌آلات

طبق گزارش منتشر شده توسط انجمن فولاد ایران در ۱۰ ماه ابتدایی امسال حجم تولید اکثر محصولات فولادی افزایش داشته است. همان‌طور که در جدول زیر می‌بینید، افزایش تولید هرکدام از محصولات فولادی به شکل دقیق مشخص است.

رونق تولید در تولید آهن‌آلات

جمع‌بندی

در این مقاله به عوامل موثر بر روند قیمت آهن اشاره کردیم و روند قیمت محصولات فولادی در سال گذشته را بررسی کردیم. نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، این است که با خواندن این مقاله می‌توانید دامنه حرکت قیمت فولاد را بشناسید و با شناخت عوامل موثر بر قیمت آهن در هر موقعیت بهترین تصمیم را در مورد خرید یا فروش آهن بگیرید. در سال آینده اگر قیمت دلار به کف پیش‌بینی شده برسد و قیمت‌های جهانی نیز با ثبات یا کاهشی باشند، احتمالا موقعیت خرید‌های خوبی برای مشتریان آهن به وجود آید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها