قیمت گذاری فولاد

قیمت گذاری فولاد

قیمت گذاری فولاد , وزارت صنعت که بارها در بسیاری از بازارها از جمله خودرو طعم تلخ قیمت اجباری را چشیده است ، با کدام منطق و استدلال می خواهد بازار فولاد را تنظیم کند ، بازاری که اجاره های چند میلیارد دلاری آن به سود دلالان می رود؟

جهت دیدن قیمت ضایعات آهن با لینک درج شده کلیک کنید.

در نامه نهاوندیان به وزیر اقتصاد و وزیر صمت ، نهاوندیان ، معاون اقتصادی رئیس جمهور ، “روش سازماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد” را با تأیید معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد. در این روش ، قیمت پایه شمش ، تخته ، صفحات گرم ، صفحه سرد و میلگرد بر اساس ۸۰٪ نرخ CIS تعیین شد که از روز اول ابلاغیه توسط فعالان فولاد مورد انتقاد قرار گرفت ، زیرا آنها معتقدند که این روش نه تنها به منظور ارائه رانت ، قیمت گذاری سفارش اصل اساسی و بدیهی ارائه محصول در بورس اوراق بهادار را زیر سوال می برد ، زیرا طبق قانون قیمت تمام کالاهای ذکر شده در بورس سهام باید بر اساس بازار تعیین شود سازوکار.

فعالان فولاد معتقدند که دولت تصور می کند با فشار بر صنعت فولاد و پایین آمدن قیمت ها ، کالای ارزان تری به مصرف کننده نهایی می رسد اما متأسفانه تنها کسی که از این طریق منفعتی ندارد مصرف کننده است. علاوه بر این ، هر زمان که فعالیتی در صنعت بالادستی وجود داشته باشد ، باید ارزش افزوده ای برای صنعت پایین دستی ایجاد کند. بنابراین ، تبدیل شمش به میلگرد باید دارای ارزش افزوده باشد. بر این اساس ، دولت صادرات فولاد خام را ۲۰ درصد کاهش داده و نورد را افزایش داده است. در سال های گذشته قیمت شمش های داخلی ۳۰ درصد کمتر از قیمت های صادراتی بود ، زیرا وزارت صمت بدون در نظر گرفتن نیاز کشور و ارائه مجوزهای نامحدود ، بیش از ۲۵ میلیون تن میلگرد تولید کرده بود ، در حالی که کشور به ۷٫۵ مورد نیاز داشت. میلیون تن و سه برابر تقاضای کشور برای میلگرد تولید شد. این یک رقابت شدید بین غلتک ها و میلگردها ایجاد کرد.

با این حال ، علیرضا رزم حسینی ، وزیر صمت ، در رابطه با این روش گفت: “طبق روش ابلاغیه ستاد اقتصادی دولت ، تمام محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شود و مازاد آن صادر شود. هدف از این کار اطلاع رسانی برای تقویت تولید است به طوری که “عرضه و تقاضای محصول در بورس کالا باید به طور شفاف دنبال شود ، و استفاده از این روش و روش همچنین تعادل قیمت ها را ایجاد می کند ، و عرضه محصولات فولادی در بورس ایجاد نمی کند شکافی در صادرات. ”

کشمکش برسر قیمت‌های دستوری بازار فولاد

بورس زیر بار دستور فولادی وزیر صنعت نرفت

جالب اینکه چند هفته پس از اعلام این سیاست ، وزیر صنعت اخیراً در اقدامی قابل تأمل اعلام کرد که قیمت پایه شمش فولاد باید بر اساس ۷۰٪ قیمت شمش CIS باشد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت که در اردوی جهشی تولید صحبت کرد ، به موضوع نظارت بر نحوه اجرای سازماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: “این قیمت پایه باید طی نامه ای اعلام شود. فردا به بورس سهام. امروز در جنگ هستیم. ” ما یک اقتصاد تمام عیار هستیم و تصمیمات برای غلبه بر این شرایط جنگی باید سریع ، قاطع و به موقع گرفته شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم اجرای کامل روش عرضه محصولات فولادی در بورس اوراق بهادار ، از همه دستگاه های ذیربط و نهادهای نظارتی خواست اقدامات لازم را در این زمینه از طریق تعامل و هم افزایی انجام دهند.

داریوش اسماعیلی ، معاون وزیر معادن نیز نامه ای به بورس کالا نوشت و خواستار اجرای این موضوع شد ، اما بورس کالا در پاسخ به نامه وزارت صنعت ، موضوع را به بخش مربوطه در بورس ارجاع داد و سازمان اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی. پیش از این ، قیمت پایه ۸۰ درصد از قیمت فولاد در کشورهای مستقل مشترک المنافع تعیین شده بود.

در نامه معاون مدیر عامل بورس کالا به داریوش اسماعیلی ، معاون وزیر صنعت آمده است: در روابط وزارت صنعت ، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار با شرکت بورس کالای ایران ، قوانین و مقررات بازار سرمایه حاکم بر بورس کالا در مورد قیمت کالاها و محصولات ، تأیید معاملات ، سقف رقابت مطابق با ضوابط مصوب مجری خواهد بود. در سایر موضوعات مشترک و مرتبط ، پس از برگزاری جلسات هماهنگی بین بورس کالا و وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، معیارهای پیشنهادی برای بررسی و تصمیم گیری در چارچوب قانون به سازمان بورس و اوراق بهادار یا شورای عالی بورس ارائه می شود. قوانین و مقررات. موضوع نامه شما برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در شورای عالی بورس به بخش مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع می شود.

بورس زیر بار دستور فولادی وزیر صنعت نرفت

معاون وزیر صنعت: بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد

داریوش اسماعیلی ، معاون وزیر معدن در پاسخ به پاسخ بورس کالا به ابلاغیه جدید وزیر صنعت ، گفت: قیمت معامله شده در بورس کالا برای شمش ۸ هزار و ۹۰ تومان بود و در عین حال قیمت جهانی آن دلار بود. ۳۶۵ و قیمت نیم ارز ۱۷۰۰۰ بود. ۲۹۴ تومان بود ، بنابراین اگر قیمت را به ۸،۰۹۰ تومان تبدیل کنیم ، حدود ۴۶۷ دلار خواهد بود ، یعنی شمش در بورس کالا را با قیمت ۴۶۷ دلار در داخل کشور فروختیم و ۳۶۵ دلار و ۱۰۳ دلار صادر کردیم. بورس کالا ، قیمت گران تر به فروش رسید.

معاون وزیر صمت ادامه داد: یکی از بندهای سیاست قیمت گذاری در زنجیره فولاد این است که وقتی شمش توسط سازنده میلگرد دریافت شود ، هفته آینده میلگرد را تا ۹۳ درصد تأمین می کند. در حال حاضر لوله های پروفیل در بورس کالا عرضه نمی شوند و یکی از ویژگی های مهم روش قیمت گذاری فولاد بحث تنظیم بازار است که با قیمت متعادل به دست مردم می رسد.

وی ادامه داد: سود شرکت فولاد مبارکه در ۶ ماهه نخست امسال ۲۹۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. امروز اختلاف قیمت سی. آه تو. S حدود ۱۲ درصد با قیمت صادراتی ایران متفاوت است. در یک ماه و نیم گذشته بیشتر قیمت هایی که در بورس کالا انجام شده دقیقاً همان قیمت هایی است که به دست مردم رسیده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: اگر بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد و نظارت توسط بورس انجام شود ، وزارت صمت متعهد می شود قیمت پیشنهادی در بورس کالا را حداکثر ۱۰ درصد بیشتر از قیمت ارائه شده در بورس کالا با مردم ارتباط برقرار کنید. امروز بزرگترین فولادسازان کشور از قیمت پایه ۷۰ درصد حمایت کردند.

در همین رابطه ، سید جواد جهرمی ، معاون عملیات بورس کالا گفت: در مورد فولاد ، مشکل ما با وزارت صمت این است که روش کارشناسی آنها برای تعیین قیمت پایه مشخص نیست و این موضوع به قوام لطمه می زند از بورس اوراق بهادار ؛ به این معنا که دلیل کارشناسی ۷۰٪ ناشناخته است ؛ بر این اساس ، آنها ممکن است فردا ۵۰٪ را اعلام کنند ؛ همانطور که متأسفانه ، در سالهای گذشته ، ما دیده ایم که هر بخش تلاش می کند منافع خود را در وزارت صمت ؛ اما بورس کالا نباید اجازه دهد که فضای وزارت صمت به بورس منتقل شود.

وی افزود: بورس کالا به دنبال گرانی نیست. اما مهم این است که سیاست ها و سازوکارها طوری طراحی شوند که قیمت محصول نهایی که به دست مصرف کننده می رسد با اصول اقتصادی مطابقت داشته باشد. در حالی که وزارت صمت برنامه ای برای پایان دادن به این زنجیره ندارد و علی رغم همه مصوبات ، وظایف خود را انجام نداده است و نباید انتظار داشت که اشتباهات این وزارتخانه توسط بورس کالا پذیرفته شود و با آن همراه شود. البته طبق قوانین بورس کالا ، در صورت تأیید اعلامیه عرضه و قرار دادن در سایت ، مجاز به تغییر نیستیم.

به گفته جهرمی ، طبق قوانین شورای عالی بورس ، موضوع قیمت فولاد قرار است توسط بورس عمل شود و همچنین توافقی است که ما ۸۰ درصد اعمال کردیم ، اما اکنون وزارت صمت ۷۰٪ اعلام کرد. اگر قرار است قیمت را به بازار اعلام کنیم ، ترجیح می دهیم تصمیمات پایدار و سرمایه گذار به راحتی سرمایه گذاری کند. البته بازار دارای سه قسمت عرضه ، تقاضا و قیمت است ، قطعات عرضه و تقاضا فقط در اختیار وزارت صمت است. از سال گذشته چندین مصوبه در طبقه عرضه وجود داشته است که یکی یکی اجرایی نشده است.

وی افزود: اگر سیاست گذار در این زنجیره یک لایه اجاره بدهد باید اصلاح کند و به جای اینکه در قیمت دخالت کند از ابزارهای دیگر استفاده کند. اگر کالایی قابل معامله باشد ، در زنجیره های بعدی کشور را ترک می کند ، این در بسیاری از کالاهایی که قیمت گذاری کرده ایم مشاهده شده است. سیاست قیمت گذاری در زنجیره فولاد قابل قبول است ، مشروط بر اینکه همه طرفین به آن پایبند باشند.

اعلامیه وزارت صمت در مورد سفارش قیمت گذاری فولاد در بورس کالا نه تنها با ماهیت قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه مغایرت داشت ، بلکه قیمت پایه ۷۰٪ را برای کشورهای مستقل مشترک المنافع تعیین کرد و بازرگانان را بر آن داشت تا از این قیمت های پایین استفاده کنند. . همچنین به جیب دلالان می ریزد. در این شرایط نه تنها سود تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سودآوری ندارد بلکه با این روال روزافزون قیمت محصولات فولادی در بازار گرانتر می شود و عواقب جبران ناپذیر در قیمت صنایع پایین دستی افزایش می یابد.

اما سوال اینجاست که وزارت صنعت بر اساس کدام تجربه در قیمت گذاری سفارش بر فروش فولاد متناسب با قیمت سفارش تأکید دارد؟ امروز شرایط بازار عملکرد ضعیف وزارت صنعت در تهیه کالاها با قیمت های تنظیم شده را نشان می دهد. نمونه بارز آن صنعت اتومبیل است که نه تنها ارزان تمام نشد بلکه بازار هر روز شاهد افزایش بیشتر قیمت ها است و از طرف دیگر هیچ نسخه ای همدلی بازار را مورد اختلاف قرار نداده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: اگر قیمت ها دستوری است چرا فولاد را راهی بورس کالا کردید!

پورابراهیمی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز نسبت به دستورات وزیر صنعت که به نوعی فقط بازار را به هم ریخت ، واکنش نشان داد: “اگر مسئولان می خواهند فولاد قیمت منظمی داشته باشد ، چرا بورس کالا راه اندازی کردند؟ یا چرا آنها فولاد را در بورس کالا وارد کردند؟ ”

وی با تأکید بر عدم نظارت مسئولان بر توزیع و قیمت گذاری کالاهای مشمول ۴۲۰۰ تومان ، گفت: “ما این تجربه را داریم. هر زمان که دولت قیمت گذاری سفارش شده را در آن منطقه وارد کند ، ما شکست خورده ایم ، به طوری که آمار رسمی از بانک مرکزی سال گذشته تورم کالاهای اساسی را نشان داد. ” ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار بیشتر از کالاهای غیرضروری بود ، بنابراین این نشان می دهد که دولت مدیریت بازار را کنار گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: در قیمت های سفارش شده ، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده ضرر اصلی دارند و در این بین مشتی دلال سود می برند.

رانت چند هزار میلیاردی در توزیع فولاد

رانت چند هزار میلیاردی در توزیع فولاد

پورابراهیمی با اشاره به رانت های توزیع شده در بخش فولاد فقط در مدت زمان سه ماه اظهار داشت: از آگوست ۱۹۹۷ تا تقریباً پایان اواخر مهر ۹۷ ، چهار هزار میلیارد تومان رانت در بخش فولاد توزیع شد که چوب آن فقط توسط تولید کننده خورده می شود. همچنین از مارس ۱۹۹۸ تا مه ۱۹۹۹ اجاره ها با قیمت منظم هشت هزار میلیارد تومان توزیع شده است. کدام منطق در اقتصاد می پذیرد که بخشی از جامعه با ارز آزاد روبرو شده و قسمت دیگر با ارز ارجح اداره می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بخش پتروشیمی در سال ۱۹۹۷ با این مدیریت دولتی هفت هزار میلیارد تومان اجاره توزیع شده است. اگر دولت قوانین بازار سرمایه را قبول ندارد ، اعلام کنید. هدف از ایجاد بازار سرمایه شناسایی بازار پنهان و شفاف سازی فعالیت های اقتصادی برای به حداقل رساندن ریسک بود. آیا حذف بورس کالا یا بازار سرمایه مشکلات اقتصادی ما را حل می کند؟

البته بهرام سبحانی ، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد نیز معتقد است که قیمت پایه از ۸۰ به ۷۰ درصد تغییر می کند: ۲ سال است که بورس به یک بازیچه برای سیاست گذاران تبدیل شده است و وقتی قیمت پایه را تعیین می کنیم و هنگامی که قیمت جهانی افزایش می یابد ، سپس قیمت ما پایه را کاهش می دهیم ، یعنی ما به نوعی قیمت گذاری می کنیم.

وی ادامه داد: وقتی خریدار قیمت را بالا می برد معامله را لغو می کنیم که این یک مشکل در بورس است و همچنین وقتی عرضه و تقاضا را به گونه ای هماهنگ می کنیم که هرچقدر قیمت پایه را پایین بدانیم رقابت کند و قیمت واقعی تعیین می شود. ” ، اما وقتی تولیدکننده را مجبور می کنیم حجم مشخصی را در بورس عرضه کند که این چیزی بیش از تقاضا است.

سبحانی گفت: وقتی حجم عرضه بیش از تقاضا باشد ، هیچ رقابتی وجود ندارد. ما به بیش از ۴ میلیون تن شمش در کشور نیاز نداریم ، زیرا حدود ۳ میلیون تن توسط شرکتهای فولادی ، خراسان و گروه ملی تولید می شود. بیش از ۴ میلیون تن شمش القایی داریم که ظرفیت صادراتی ندارند. روش قیمت گذاری فولاد از نقاط قوت خوبی برخوردار است و اشکالات آن قابل اصلاح است ، اما اگر روش قیمت پایه ۸۰٪ باشد ، باید بپذیریم.

در حال حاضر ، درگیری بین بورس کالا و وزارت صنعت ، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را بلاتکلیف کرده است. از طرف دیگر ، قیمت ها در بازارهای فولاد و آهن هر روز در حال افزایش است و هیچ پاسخ روشنی برای حل مشکلات دستگاه های مسئول وجود ندارد. ممکن نیست. امروزه ، این صنعت برای رفع موانع پیش رو به برنامه ای روشن نیاز دارد تا نه تنها شاهد حل مشکلات با تصمیمات غیر کارشناسی نباشد ، بلکه با ابهامات بسیاری نیز با ماهیت فعالیت تولید روبرو شود. در این شرایط سود اصلی به جیب دلالان و واسطه ها می رود و مصرف کننده و تولید کننده بهای بی تدبیری مسئولان را می پردازند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها