بازیافت فلزات چطوری انجام می شود

بازیافت ضایعات فلزات چطوری انجام می شود؟

بازیافت ضایعات فلزات چطوری انجام می شود؟ کاربرد فولاد در صنایع گوناگون بسیار گسترده است. به همین دلیل بازیافت ضایعات فلزی و بازگشت آنها به چرخه صنعت اهمّیت فراوانی دارد. امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مهم‌ترین ماده اولیه تولید فولاد، ضایعات آهن است. تولید فولاد از ضایعات آهن از لحاظ زیست محیطی نیز بهترین روش محسوب می‌شود. ضایعات آهن یا آهن قراضه در ضایعات صنعتی، ضایعات خانگی و ضایعات ساختمانی وجود دارد. آگاهی از نحوه بازیافت فلزات و نقش آن در تولید فولاد ارزش ضایعات فلزی را آشکار می‌کند. انتخاب بهترین شیوه بازیافت ضایعات آهن و تجهیزات مناسب این کار سبب افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌ها می‌شود. خریدار ضایعات فلزی به عنوان واسطه در این عرصه مسئولیت جمع‌آوری ضایعات و انتقال آن به کارخانه بازیافت را برعهده دارد. حتّی برای کاهش هزینه نگهداری و انتقال ضایعات، تجهیزات ویژه‌ای به کار می‌رود که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

بنگاه ضایعاتی منظمی در زمینه خریدار ضایعات آهن در خدمت شما عزیزان فروشنده ضایعات فلزات میباشد.

منابع جمع‌آوری ضایعات آهن

منابع جمع‌آوری ضایعات آهن استفاده گسترده از فولاد منجر به ایجاد طیف گسترده ای از منابع جمع آوری ضایعات آهن نیز شده است. آهن ضایعات همچنین در صنایع نظامی ، ریلی ، دریایی و خودرویی ضایعات یافت می شود. در میان ساختمان و خانه ضایعات نیز موجود است. بنابراین بسته به میزان کار خود ، باید منابع مجموعه ضایعات را شناسایی کنید.

منابع جمع‌آوری ضایعات آهن

تجهیزات بازیافت ضایعات فلزات

تجهیزات بازیافت ضایعات فلزات اولین قدم در بازیافت فلزات کاهش حجم آنها برای ذخیره سازی و حمل و نقل به کارخانه بازیافت است. اگر برای کاهش حجم ضایعات اقدامی انجام نشود ، هزینه انتقال ضایعات بسیار زیاد خواهد بود. هزینه بالای انتقال ضایعات می تواند اقتصاد بازیافت آهن ضایعات را زیر سوال ببرد. بنابراین ماشین آلات و تجهیزات مختلفی برای این منظور تولید شده است. در مراحل بعدی ، تبدیل ضایعات به اجزای کوچکتر مورد نیاز است.

دستگاه پرس و گیوتین

انواع دستگاه پرس

پرس عدل‌ساز

کارایی اصلی این دستگاه فشرده‌سازی ضایعات فلزی سبک است. این دستگاه در دو نوع پرس عمودی و افقی عرضه می‌شود. از لحاظ کیفی سیکل سریع و فشردگی بیشتر، امتیاز این دستگاه محسوب می‌شود.

پرس بدنه خودرو

  • بدنه خودروهای فرسوده بخش مهمی از ضایعات فلزی را تشکیل می‌دهد.
  • این دستگاه با فشرده‌سازی بدنه خودرو در تسهیل انتقال ضایعات نقش مهمی دارد.

پرس بریکت

  • این دستگاه برای فشرده‌سازی براده و چیپس فلزات کارایی دارد.
  • پس از فشرده‌سازی، ضایعات به صورت قالب‌های استوانه‌ای از دستگاه خارج می‌شود.

دستگاه پرس و گیوتین

  • این دستگاه یکی از ارزان‌ترین روشهای بازیافت فلزات است.
  • انواع ضایعات آن را می‌توان در این دستگاه وارد کرده و خروجی آن، محصولی مناسب برای کوره‌های ذوب است.
  • در این دستگاه ابتدا حجم زیادی از ضایعات فشرده شده و سپس به وسیله گیوتین برش داده می‌شود.

دستگاه خرد‌کن

  • دستگاه خرد‌کن یا شردر مانند یک خط تولید آهن قراضه خالص عمل می‌کند.
  • انواع ضایعات فلزی سبک و سنگین را می‌توان وارد این دستگاه کرد.
  • پس از جداسازی ضایعات و تبدیل به قطعات یکنواخت خروجی دستگاه عرضه می‌شود.

انواع دستگاه پرس

تجهیزات جابجایی و تفکیک آهن قراضه

در بازیافت فلزات، تفکیک ضایعات و انتقال آنها به کارخانه بازیافت اهمّیت زیادی دارد. ماشینی به نام MHM(Material Handling Machine) ماشین جابه‌جا کننده مواد برای این کار تولید شده است. این ماشیندر واقع جرثقیلی است که قابلیت حمل بار سنگین و پرخش ۳۶۰ درجه دارد. امکان نصب تجهیزات جانبی بر روی این ماشین وجود دارد که کارایی آن را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین این تجهیزات عبارتند از: چنگک، قرص مگنت و قیچی سوسماری. این ماشین در جابه‌جایی و تفکیک ضایعات فلزی عملکرد بسیار خوبی دارد

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها