پروفیل سبک و سنگین

پروفیل سبک و سنگین: مقطع پروفیل در صنایع مختلف اعم از ساختمان سازی، راه سازی و ساخت در و پنجره کاربرد فراوانی دارند. در واقع می توان گفت این محصول در همه جا حضور دارد. برخی از اصطلاحات در خصوص این مقطع بسیار رایج بوده و با وجود کاربرد فراوان هنوز اطلاعات زیادی در خصوص این تعاریف وجود ندارد. در حالت کلی این محصول به دو دسته باز و بسته تقسیم می شود. نوع باز شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، تسمه بوده و نوع بسته شامل لوله، قوطی، پروفیل pvc، قوطی درب و پنجره می باشد پروفیل سبک و سنگین هر دو در دو نوع باز، شامل مقاطع فولادی مانند تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد است و نوع بسته که می‌توان به قوطی، پروفیل و لوله اشاره کرد، ارائه می‌شوند.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین به تفاوت در نوع ورق (سیاه و روغنی) مورد استفاده در تولید، استاندارد ضخامت تولیدی برای هر کدام، قیمت و کاربرد این دو محصول صنعتی اشاره دارد.

پروفیل سبک

پروفیل سبک به نوع سبک، نوع مبلی نیز می‌گویند. در ساخت آن از دو استاندارد DIN2394 و EN10219-2 استفاده می‌کنند. ورق‌های مورد استفاده در فرآیند تولید این نوع ورق روغنی است، همان‌طور که می‌دانید این ورق‌ها از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند.
نوع مبلی در صنایعی مانند لوازم خانگی، دوچرخه‌‌سازی، کانتینر و مبلمان کاربرد فراوان دارد. این نوع ویژگی‌های زیادی دارد، همین امر سبب استفاده‌ گسترده از آن گردیده است.

خصوصیت پروفیل سبک

خصوصیت پروفیل سبک :‌این نوع پروفیل سبک ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در این قسمت به برخی از این موارد به صورت خلاصه اشاره خواهیم نمود:

  1. ابعاد گوناگون
  2. شکل‌پذیری مطلوب
  3. خاصیت آبکاری
  4. کیفیت سطحی مطلوبی
  5. جوش‌پذیری بالا
  6. دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت

پروفیل‌های نبشی با بال ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر و ناودانی‌ها با سایز ۱۰، ۱۲ و ۱۸ در این گروه قرار دارند. پروفیل سبک از طریق فرآیند سرد حاصل می‌شود. استفاده از کشش سرد در این صنعت باعث شده تا مقاطع تولید شده، با هزینه و انرژی کمتری تولید شوند، از نظر کیفیت سطحی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند و با سرعت بالایی تولید شوند.

پروفیل سنگین

پروفیل سبک: نوع سنگین از ورق سیاه با ضخامت ۱٫۵ میلی متر به بالا تولید شده و شامل تنوع ابعادی بالایی نیز است. به طور کلی موارد مصرف این محصول بسیار زیاد می باشد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصارف ساختمانی به عنوان قوطی و ستون در پنجره
  • ساخت شاسی ماشین آلات سنگین
  • دستگاه های صنعتی

چاز جمله ویژگی های پروفیل سنگین نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پایداری پیچشی و خمشی در سطح بالا
  • جوش پذیری بالا
  • سختی سطحی
  • دارا بودن قیمت مناسب

در واقع این محصول به دلیل توانایی تحمل وزن بالا در مصارفی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی قیمت پروفیل در واحد وزن این محصول اعلام می گردد و بسته به ضخامت ورق مصرفی متغیر می باشد. در واقع محصولات نازک تر قیمت بالاتری را نیز دارا می باشند ولی به دلیل اینکه قیمت این محصول براساس واحد وزن محاسبه گردیده و محصولات نازک تر وزن کم تری نیز دارند بنابراین قیمت کمتری نیز دارند. جوش پذیری عالی، سختی سطح و مقاومت خمشی و پیچشی از خصوصیات بارز این محصولات می باشد.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین:‌ نخست اینکه نوع سبک با استفاده از ورق سرد (روغنی) و نوع سنگین توسط ورق سیاه تولید می گردد. همچنین نوع سبک به محصولاتی با ضخامت پایین تر از ۱٫۵ و نوع سنگین به ضخامت های بالاتر از ۱٫۵ اطلاق می شود. از لحاظ کاربرد نیز نوع سنگین معمولا در مواردی که نیاز به تحمل نیروی زیادی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ قیمت نیز قیمت پروفیل سبک بیشتر بوده ولی در نهایت به دلیل اینکه قیمت بر واحد وزن محاسبه می گردد قیمت این محصول نسبت به نوع سنگین کمتر می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها