ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان

ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ها

ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ها زباله های فعلی، ساخت و ساز، بازسازی، تعمیرات، گودبرداری هستند که همه ما در نقاط مختلف شهر شاهد آن هستیم. ضایعات تخریب ساختمان، اگرچه طلای کثیف نامیده می شود، یکی از مهم ترین آلاینده های زیست محیطی در سراسر جهان است.

اهمیت تخریب ساختمان های ضایعات به عنوان یک منبع ارزشمند، کارشناسان و فعالان صنعت ساختمان را بر آن داشته تا راهی برای استفاده مجدد و بازیافت این زباله ها بیابند.

ضایعات قابل بازیافت تخریب ساختمان ناشی از ساخت، تعمیر، بازسازی یا تخریب سازه های مختلف اعم از ساختمان، مسکونی، اداری، تجاری و غیره که شامل آجر، شیشه، پلاستیک، فلزات و بسیاری از مصالح دیگر می باشد.

دلایل بازیافت ضایعات تخریب ساختمانی

دلایل بازیافت ضایعات تخریب ساختمانی

حجم بالای زباله های تولید شده در شهرها و اشغال فضای زیاد برای دفع آنها و همچنین افزایش تصاعدی هزینه ها و انرژی مصرفی برای تولید مثل آنها از مهمترین دلایلی است که ضرورت بازیافت این زباله ها را نشان می دهد. علاوه بر آسیب های جبران ناپذیر این زباله ها به محیط زیست و زوال مناظر شهری دلیل دیگری است که هر کسی را به فکر استفاده مجدد از این ضایعات می اندازد.

دلایل بازیافت ضایعات تخریب ساختمانی اساس عده ای به عنوان خریداران تخریب ساختمان ضایعات دست به کار شده و اقدام به خرید مستقیم این نخاله ها از محل تخریب و ساخت و ساز می کنند تا هزینه های حمل و نقل خود را کاهش دهند.

تخریب ساختمان های ضایعات در حال حاضر در سراسر جهان و همچنین در برخی از نقاط ایران از جمله تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، ساری، اراک و … انجام می شود تا بتوان از این منابع ارزشمند استفاده مجدد کرد و هزینه ساخت را کاهش داد. هزینه ها

قیمت روز هر کیلو این ضایعات تابعی از قیمت جهانی تخریب ساختمان ضایعات و قیمت دلار در ایران است و می تواند زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کند.

 انواع ضایعات ساختمانی

نخاله‌ های ساختمانی برحسب نوع سازه ، تخریب یا ساخت و ساز ،  انواع خریدار ضایعات ساختمانی مختلفی دارند که می توان آنها را به صورت زیر طبقه‌ بندی کرد:

  • بتن، شیشه، فلزات آهنی، فلزات غیر آهنی، آجر و کاشی، مواد قیری، ضایعات گچ و متفرقه.
  • عایق، میخ، سیم برق، میلگرد ، کنده درختان و قلوه سنگ‌ ها به عنوان ضایعات حاصل از آماده‌ سازی پروژه ساخت و ساز
  • آجر، بتن ، سنگ ساختمانی ، قطعات گچی، چوب، پلاستیک و فلزات.
  • خاک، شیشه، گچ ، سرامیک، سیمان ، قیرگونی

رایج ترین کاربردهای تخریب ساختمان

رایج ترین کاربردهای تخریب ساختمان

در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده مجدد یا بازیافت ضایعات ساختمانی به دلیل مشکلات زیست محیطی مانند کمبود منابع و دفن زباله همواره مورد توجه بوده و کشورهای مختلف بر اساس نیاز خود از این ضایعات به طرق مختلف استفاده می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده مجدد از ضایعات ساختمانی باعث صرفه جویی قابل توجهی در انرژی، آب و مواد معدنی می شود و به طور کلی هزینه های بازسازی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. رایج ترین کاربردهای تخریب ساختمان ضایعات موارد زیر است:

  • تولید بتن
  • محوطه‌ سازی
  • راه‌ سازی
  • زیرسازی راه‌ ها و جاده ها
  • ایجاد پارک‌ ها و فضای سبز شهری

بازیافت ضایعات تخریب ساختمانی در ایران

اگرچه ۹۵ درصد از زباله های تولید شده در ساخت و سازهای معمولی قابل بازیافت هستند، اما هر کشور قوانین خاص خود را برای بازیافت یا دفن این ضایعات دارد. متاسفانه در کشور ما آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد اما بررسی ها چندان امیدوارکننده نیست و نشان می دهد که میزان بازیافت زباله های ساختمانی در کشور ما در سال های اخیر کمتر از یک درصد بوده است که توجه بیشتری را می طلبد.

طبق بررسی های انجام شده ۸۵ درصد از ساخت و سازهای بازیافت ضایعات تخریب ساختمانی در ایران شامل بتن، انواع بلوک و آجر، خاک، ملات و گچ است که می توان با بازیافت آنها علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، هزینه تولید این مواد اولیه را نیز به میزان قابل توجهی افزایش داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها