ماشین آلات جداسازی ضایعات

ماشین آلات جداسازی ضایعات

ضایعات از مراکز صنعتی یا مناطق مسکونی جمع آوری و خریداری و به انبار منتقل می شوند.
عایق ضایعات با مراحل اصلی در بازیافت ضایعات فلزی مختلف ساخته شده با ابزار و ماشین آلات جداسازی ضایعات انچام می شود.
خرد کردن قطعات برای تسهیل در ماشینکاری و پر کردن کوره های ذوب (با خرد کردن زباله های بزرگ و حجیم و ایجاد قطعات کوچکتر، راندمان ذوب افزایش می یابد، زیرا گرما به راحتی به تمام قسمت های زباله نفوذ می کند).
قطعات برای ذوب در کوره های مخصوص در دمای بسیار بالا.
تصفیه مواد مذاب با انجام فرآیندهایی که ناخالصی ها را از مواد مذاب جدا می کند.
انجماد و پرکردن به صورت شمش یا قطعات مختلف ضروری که پس از سرد شدن محصول نهایی با قطعات کوچکتر و مناسب برای استفاده در صنعت تولید می شود.
ارسال محصولات تولیدی به صنایع مصرفی و کارخانجات.

فرآیند بازیافت و فرآوری فلزات

در فرآیند بازیافت و فرآوری فلزات مختلف ضایعات مراحل مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها بدون شک جداسازی قطعات و جمع آوری فلز ضایعات می باشد. این جداسازی مهم است زیرا هر ماده فلزی به مراحل و فرآیندهای پردازش مجدد خود نیاز دارد. بنابراین زباله های جمع آوری شده باید نسبت به تفاوت مواد فلزی تفکیک شوند و این امر نیاز به فناوری های خاصی برای هر یک از آنها دارد. امروزه دستگاه های جداسازی مختلفی برای این منظور طراحی شده است که در این متن سعی شده چشم انداز هر اثر بیان شود.

اهمیت جداسازی ضایعات با جنس‌های مختلف

در ماشین آلات جداسازی ضایعات , اهمیت جداسازی ضایعات با جنس‌های مختلف یک امر ضروری است زیرا نمی توان از مخلوطی از تمام ضایعات مختلف پردازش در یک کوره استفاده کرد. بدیهی است برای بازیافت قطعات مورد نظر ابتدا باید آنها را بر اساس جنسیت جدا کنیم. سپس هر دسته از مواد را می توان در کوره های مختلف ذوب و تصفیه کرد تا قطعه فلزی مورد نظر به دست آید.

بازیافت ضایعات علاوه بر کمک به صرفه جویی در انرژی، از مصرف منابع خام فلزی نیز جلوگیری می کند و به همین دلیل در اقتصاد صنعتی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی اکثر ابزار و مواد مصرفی فرسوده و دور ریخته شده دارای ترکیبی از چند فلز هستند. همچنین هنگام جمع آوری زباله، انواع ضایعات فلزی با هم عرضه و ذخیره می شود. بنابراین وظیفه تفکیک انواع پسماندها بر عهده کارخانه های بازیافت و فرآوری است.

در گذشته، این کار می‌توانست با فرآیندهای ساده یا توسط افراد انجام شود، اما امروزه متخصصان برای دستیابی به این امر، ماشین‌های جداسازی ضایعات مختلفی را توسعه داده‌اند. ابزارهای جداسازی ضایعات توسط تامین کنندگان مختلف در کشور ما به فروش می رسد.

ماشین آلات جداسازی انواع ضایعات فلزی

ماشین آلات جداسازی انواع ضایعات فلزی

حال که به اهمیت جداسازی قطعات فلزی قبل از ماشین کاری اشاره کردیم، باید با فناوری های ایجاد شده در این زمینه آشنا شویم. اساس کار ماشین آلات جداسازی انواع ضایعات آهن بسته به نوع فلز مورد نیاز متفاوت خواهد بود و نیاز به تکنولوژی خاص خود دارد. به عبارت دیگر، این فناوری‌ها به جداسازی مواد فلزی از ناخالصی‌ها، بقایای مواد مختلف مانند مواد غذایی، سنگ‌ها، خاک و هرگونه ناخالصی کمک می‌کنند و علاوه بر جداسازی آنها از یکدیگر. در برخی از بهترین دستگاه های مورد استفاده، نتیجه حاوی ۹۸ درصد فلز مورد نظر است که باعث راندمان کاری بالا خواهد شد.

تسمه یا نوار نقاله

تسمه یا نوار نقاله یک ابزار جداسازی ضایعات بسیار مفید است که اولین بار در سال ۱۸۹۲ اختراع شد. تسمه نقاله از دو یا چند قرقره تشکیل شده است که یک تسمه یا تسمه به صورت دایره ای دور آن پیچیده شده است. با چرخش قرقره ها، نوار قرار داده شده روی آنها نیز شروع به حرکت می کند و دور قرقره ها می چرخد. از این دستگاه در صنایع مختلف (مانند ماشین های جداسازی) برای قرار دادن مواد مختلف بر روی آن و هل دادن آن به سمت جلو استفاده می شود.

نوار نقاله همچنین در صنعت بازیافت فلزات برای انتقال ضایعات فلزی به تجهیزات جداسازی استفاده می شود. این ابزار باید در برابر سایش و حرارت مقاوم باشد تا بتوان از آن در جداسازی قطعات در صنعت فرآوری فلزات استفاده کرد.

دستگاه‌های بر مبنای جداسازی مغناطیسی

در دستگاه های جداسازی میدان مغناطیسی، آهنربای الکتریکی به وسیله جریان الکتریکی ایجاد می شود. بنابراین، با روشن و خاموش کردن جریان، آهنربا را می توان فعال یا غیرفعال کرد. این سیستم از یک سیم پیچ متمرکز استفاده می کند که جریان الکتریکی از آن عبور می کند و میدان مغناطیسی در اطراف آن ایجاد می شود. همانطور که از مکانیسم چنین دستگاه های جداسازی ضایعات مشخص است، برای جداسازی ضایعات فلزی از سایر قطعات استفاده می شود.

ماشین آلات جداسازی دارای درام مغناطیسی

در ماشین آلات جداسازی دارای درام مغناطیسی دستگاه ها یک پوشش استوانه ای به دور میدان مغناطیسی می چرخد ​​و ضایعات روی آن قرار می گیرد. همانطور که تیغه یک درام با آهنربا حرکت می کند، مواد نیز حرکت می کند. از مکانیسم دستگاه مشخص است که مواد رنگی از سطح درام ریخته شده و قطعات آهنی متصل به آن باقی می ماند. تا اینکه در نقطه ای از دستگاه میدان مغناطیسی قطع شده و مواد آهنی متصل به سطح دستگاه آزاد می شود.

ابزارهای جداسازی گرانشی

ابزارهای جداسازی گرانشی

در ابزارهای جداسازی گرانشی یک پوشش استوانه ای به دور میدان مغناطیسی می چرخد ​​و ضایعات روی آن قرار می گیرد. همانطور که تیغه یک درام با آهنربا حرکت می کند، مواد نیز حرکت می کند. از مکانیسم دستگاه مشخص است که مواد رنگی از سطح درام ریخته شده و قطعات آهنی متصل به آن باقی می ماند. تا اینکه در نقطه ای از دستگاه میدان مغناطیسی قطع شده و مواد آهنی متصل به سطح دستگاه آزاد می شود.

ماشین آلات بر مبنای انحلال و بازیابی فلزات

در این روش که برای جداسازی ضایعات برخی از مواد مانند مخلوط طلا، نقره و پالادیوم استفاده می شود، ابتدا باید قسمت های مربوطه را گردگیری و در اسید نیتریک حل کرد. طلا در مراحل بالا محلول نیست و به راحتی با فیلتراسیون جدا می شود. سپس پودر جدا شده از محلول را می توان در اسید حل کرد و سپس با سولفات آهن رسوب داد. سپس با ذوب و فرآوری طلای نسبتا خالص به دست می آید. برای انواع دیگر فلزات مراحل مختلفی انجام می شود.

موارد فوق برخی از مهمترین مکانیسم های مورد استفاده در ساخت ماشین آلات بر مبنای انحلال و بازیابی فلزات می باشد. جداسازی یکی از مهمترین مراحل بارگیری و فرآوری ضایعات است که باید با اصول و ابزارهای پیشرفته و دقیق انجام شود تا کارایی محصول نهایی افزایش یابد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها