خطرهای میلگرد زنگ زده برای ساختمان

خطرهای میلگرد زنگ زده برای ساختمان استفاده از میلگرد در بتن به این دلیل است که خواص آن می تواند مکمل بتن و جبران کاستی های بتن در برابر نیروهای کششی باشد. میله تقویت کننده یک ماده انعطاف پذیر با مقاومت کششی بسیار بالا است ، در حالی که بتن یک ماده خشک و فشرده است. ترکیب این دو ماده می تواند یک ماده جامد برای ساخت و ساز فراهم کند. با این حال، دلیل اصلی اثر هم افزایی میلگرد و بتن، چسبندگی بین این دو است.

بنگاه ضایعات منظمی در زمینه خریدار ضایعات آهن و میلگرد در خدمت مشتریان عزیز میباشد.

خطرهای میلگرد زنگ زده برای ساختمان ها

خطرهای میلگرد زنگ زده برای ساختمان ها

به طور کلی نیروی چسب شامل نیروی چسب، نیروی اصطکاک و غیره است که بین میله تقویت کننده و بتن وجود دارد. با سفت شدن بتن، حجم خود را از دست می دهد و فشار زیادی به میلگرد وارد می کند و بتن را محکم محصور می کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، میلگرد زنگ زده اثر هم افزایی بالایی با بتن ندارد که باعث کاهش چسبندگی آن به بتن می شود. در نتیجه هنگامی که به اجزای ساختمان مانند تیرها تنش وارد می شود، میلگرد به داخل بتن حرکت می کند و نمی توان آن را به بتن چسباند. این امر باعث ایجاد ترک در بتن، ایجاد مشکلات سازه ای و کاهش عمر مفید سازه می شود. این نشان می دهد که زنگ آهن باید قبل از استفاده از سطح میلگرد پاک شود.

کاری که می توانیم انجام دهیم این است که زنگ زدگی میلگردهای تقویت کننده داخل بتن را تا حد امکان به تاخیر بیندازیم.

حتی اگر ساختمان شما از میلگردهای غیرزنگ‌زن استفاده می‌کند، باز هم باید اقداماتی را انجام دهید تا فرآیند زنگ‌زدگی را تا حد امکان به تعویق بیندازید. اولین فیلم غیرفعال سازی تشکیل شده روی میلگرد با گذشت زمان خراب می شود و اثر محافظتی خود را از دست می دهد و منجر به شروع فرآیند خوردگی می شود.میزان زنگ آهن ۳-۴ برابر فلز پایه است که باعث افزایش میزان ترک در بتن می شود. از سوی دیگر، بتن می تواند توسط نیروهای خارجی ترک بخورد که این امر باعث افزایش نرخ خوردگی فولاد نیز می شود.

به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از میلگرد زنگ زده  عمر ساختمان را کوتاه می‌کند و قبل از استفاده از میلگرد زنگ‌زده باید زنگ‌های سطحی را زدود.

به هر حال، باید به این نکته توجه کنید که هر سازه ای عمر مفیدی دارد و تمام فولادها در نهایت زنگ می زند. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که این فرآیند را به تاخیر بیندازیم و عمر مفید سازه را افزایش دهیم.

ضررهای استفاده از میلگرد زنگ زده

ضررهای استفاده از میلگرد زنگ زده , میلگرد یکی از مهم ترین فولادهای ساختمانی است. میلگرد مانند سایر محصولات فولادی در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت و اکسیژن زنگ می زند. می توان گفت که در فرآیند حمل و نقل و نگهداری میله فولادی به ویژه در فصول سرد و پرباران سال، خوردگی میلگرد فولادی تقریباً اجتناب ناپذیر بوده و امکان زنگ زدگی میله فولادی وجود دارد. .

زنگ زدگی میلگرد در صورتی که سطحی باشد مشکلی ندارد و به کمک سندبلاست (سندبلاست) از روی سطح آرماتور پاک می شود. اما سوالی که می توان مطرح کرد این است که اگر این کار انجام نشود و حتی در بتن ریزی سطحی در بتن ریزی از آرماتور استفاده شود آیا وجود زنگ زدگی در سطح آرماتور باعث می شود روند زنگ زدگی در نزدیکی بتن سریعتر انجام شود؟

آیا میلگرد زنگ زده پس از استفاده بر روی بتن به زنگ زدن ادامه می دهد؟

آیا میلگرد زنگ زده پس از استفاده بر روی بتن به زنگ زدن ادامه می دهد؟ قبل از هر چیز اگر بتن مورد استفاده نیز در شرایط استاندارد باشد توجه داشته باشید که میلگردهای تقویت کننده داخل بتن زنگ نمی زند. مثلاً در فضای باز نباید سوراخ لانه زنبوری و میلگرد وجود داشته باشد. تا زمانی که این پیش نیازها برآورده شود، لازم نیست نگران زنگ زدگی میلگرد باشید. در مورد استفاده از میلگردهای آرماتور زنگ زده برای بتن نیز همین شرایط وجود دارد و می توان گفت که سرعت زنگ زدگی میلگردهای آرماتور داخل بتن حتی در صورت زنگ زدگی جزئی افزایش نمی یابد. البته لازم به ذکر است که این مشکل فقط برای زنگ زدگی جزئی روی میلگرد قابل تحمل است و اگر سطح میلگرد به شدت زنگ زده باشد روی چسبندگی میلگرد به بتن تاثیر نامطلوبی می گذارد. قبل از استفاده از میلگرد برای از بین بردن زنگ زدگی لازم است.

میلگردهای تقویت کننده داخل بتن به طور نامحدود زنگ زده باقی نمی مانند، بلکه به آرامی با گذشت زمان شروع به زنگ زدگی می کنند. بتن بسیار فشرده به نظر می رسد، اما همچنان سوراخ های بسیار کوچک زیادی دارد. برای مدت طولانی، آب فضای باز، دی اکسید کربن، یون های گوگرد و کلرید می تواند میلگرد در مرکز لایه محافظ را خورده کند.

خطرهای میلگرد زنگ زده برای ساختمان ها

خطرهای میلگرد زنگ زده برای ساختمان , میلگرد زنگ زده , اگر سطح میلگرد به شدت خورده شود، شدت زنگ زدگی با سرعت بیشتری پیش می رود و ممکن است عمر مفید ساختمان کاهش یابد. اما چرا زنگ زدگی می تواند عمر میلگرد را کاهش دهد؟

میله های فولادی برای حذف مواد خارجی مانند اکسیژن، آب و مواد اسیدی در بتن پیچیده می شوند. این امر باعث تاخیر در خوردگی و زنگ زدگی میلگرد می شود.اگر بتن در حین آماده سازی و بتن ریزی به اندازه کافی فشرده نشود، حفره هایی در داخل بتن ایجاد می شود و لایه محافظ بتن آسیب می بیند. در نتیجه مولکول های اکسیژن، گاز اسید و آب با میلگرد موجود در بتن واکنش داده و باعث خوردگی میلگرد می شوند. زمانی که از میلگرد زنگ زده برای بتن استفاده می شود، وجود لایه ای از زنگ آهن بر روی میلگرد باعث ایجاد شکاف بین سطح میلگرد و بتن می شود و باعث تسریع فرآیند تماس با اکسیژن و سایر مواد و افزایش سرعت می شود. خوردگی میله های تقویت کننده. همچنین به دلیل اینکه بتن حاوی هیدروکسید کلسیم است، یک لایه محافظ غیرفعال (معمولاً تتروکسید آهن) روی میلگردهای تقویت کننده تشکیل می شود. به دلیل وجود این لایه محافظ، احتمال خوردگی میلگردهای تقویت کننده وجود ندارد. اما در صورت زنگ زدگی میلگرد وجود لایه ای از زنگ زدگی مانع از تشکیل این لایه محافظ بر روی سطح آن و کاهش مقاومت به خوردگی میلگرد می شود.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها