تفاوت فلزات آهنی و غیر آهنی

تفاوت فلزات آهنی و غیر آهنی در چیست؟ تفاوت های متعددی بین فلزات آهنی و غیرآهنی وجود دارد. فلزات کامل فلزات حاوی آهن هستند که می توانند میدان های مغناطیسی و نیروهای مغناطیسی ایجاد کنند. فلزات غیرآهنی این قابلیت را ندارند اما سختی بالاتری دارند و ارزش مادی آنها بیشتر از فلزات آهنی است.فلزات گستره وسیعی دارند. در دسته کلی می توان آنها را به دو دسته فلزات آهنی و غیرآهنی تقسیم کرد. در این مقاله به بررسی این دو گروه و تفاوت های آنها می پردازیم.

همچنین، فلزات غیرآهنی قدیمی تر از فلزات آهنی هستند. مس که در گروه فلزات غیرآهنی قرار می گیرد از حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مورد استفاده بشر بوده است اما قدمت فلزات آهنی به هزار و دویست سال قبل از میلاد می رسد.

آشنایی با فلزات آهنی

آشنایی با فلزات آهنی، فولاد آلیاژی، فولاد کربن، چدن و ​​آهن فرفورژه (چکش دار) از فلزات آهنی رایج هستند. این فلزات به دلیل استحکام کششی و دوام ارزشمند هستند. فولاد کربنی یکی از اجزای اصلی در صنعت ساختمان است و برای ساخت بلندترین آسمان خراش ها و طولانی ترین پله ها استفاده می شود. فلزات غیرآهنی همچنین در ظروف، کشتی ها، صنعت لوله کشی، اتومبیل، راه آهن و بسیاری از ابزارهای خانگی و محصولات تجاری استفاده می شود.

تمام فلزات آهنی حاوی کربن هستند که آنها را در برابر محیط های مرطوب و زنگ زدگی آسیب پذیر می کند. البته دو استثنا در این قاعده وجود دارد:

  • اول اینکه آهن چکش کاری شده است و به دلیل خلوص بالای آهن زنگ نمی‌زند.
  • دومی فولاد ضدزنگ که به دلیل حضور کروم در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند.

اکثر فلزات آهنی خاصیت مغناطیسی دارند و این باعث می‌شود که آن‌ها برای کاربردهای الکتریکی بسیار مفید باشند. استفاده از فلزات آهنی روی در یخچال این امکان را به شما می‌دهد که لیست خریدتان را به کمک یک آهنربا به آن بچسبانید.

آشنایی با فلزات غیر آهنی

آشنایی با فلزات غیر آهنی ، فلزات غیرآهنی شامل فلزات رنگی مانند مس، آلومینیوم، سرب و روی است. این دسته همچنین شامل برنز، نیکل، طلا، برنج، قلع است.

استفاده از فلزات غیرآهنی برای هر گروه از آنها بسیار متنوع است. اما تفاوت فلزات آهنی و غیر آهنی در چیست؟

کدام فلزات در گروه فلزات آهنی قرار می گیرند

کدام فلزات در گروه فلزات آهنی قرار می گیرند؟ برخی از تفاوت های فلزات آهنی و غیر آهنی تعداد آلیاژهای حاوی آهن بسیار زیاد است. چدن، فولاد کربن، فولاد آلیاژی و آهن فرفورژه نمونه هایی هستند. مقاومت کششی بالا از ویژگی های این گروه از فلزات است. آنها همچنین حاوی کربن هستند که باعث زنگ زدگی آنها در رطوبت می شود.

فلزات غیرآهنی را می توان در ساخت و ساز، پروژه های ساختمانی، ساخت و ساز راه آهن، کانتینرها، اتومبیل ها و غیره یافت. البته فولاد را زنگ نزنید زیرا در ترکیبات خود کروم دارد و همچنین فرفورژه به دلیل خلوص بالا زنگ نمی زند.

فولاد آلیاژی از آهن و کربن است که تاییدی بر آهن خالص است و در صورت افزودن عناصری مانند نیکل و کروم این سختی افزایش می یابد. فولاد کربنی سنگین ترین نوع فولاد است و بیشترین درصد کربن را دارد. جنس مته ها تیغه ها و فنرهای این نوع فولاد می باشد.

همچنین حاوی فولاد آلیاژی، نیکل، کروم و تیتانیوم است و مقاومت بیشتری دارد. فولاد ضد زنگ نمونه ای از فولاد آلیاژی است.

چدن به دلیل سختی و شکنندگی معروف است و مقاومت سایشی بالایی دارد. آهن فرفورژه کربن کمتری دارد. برای تولید آن از از این ماده شمشیر، تجهیزات کشاورزی، سیم خاردار سرباره نیز استفاده می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام وقت بخیر
بنده داشتم برای همکاری سایت شمارو بررسی میکردم
عالی هستین به امید همکاری