ضایعات فلز میلگرد چیست

میلگرد و ضایعات میلگرد شامل چیست؟

میلگرد و ضایعات میلگرد شامل چیست؟ در ساخت و ساز ، بتن یک ماده مقاوم در برابر فشار است و به راحتی در برابر فشار مقاومت می کند. بتن ضعیف است زیرا در برابر فشار نیروهای چرخشی و کششی مقاومت نمی کند. حدود سال ۱۸۰۰ بود که بشر با ساخت میله های نازک فولادی (میلگرد) ، معروف به میلگرد ، مقاومت کششی بتن را افزایش داد. اگر میلگرد در هنگام ساخت شکل استاندارد نداشته باشد یا در هنگام استفاده آسیب ببیند ، ضایعات به عنوان میلگرد در نظر گرفته می شود. امروزه با افزایش استفاده از میلگرد ، قراضه میلگرد نیز افزایش یافته است و از آنجا که ایران یکی از کشورهای تولید کننده میلگرد است ، باید به فکر بازیافت میلگرد ضایعات باشیم.

با توجه به بازیافت ضایعات میلگرد می توان مقاطع مختلفی از فولاد مانند شمش تولید کرد.

برای دریافت قیمت ضایعات آهن و یا خریدار ضایعات در تهران میتوانید با ما در تماس باشید.

انواع میلگرد در ساختمان سازی

انواع میلگرد در ساختمان سازی چند دسته است؟

انواع میلگرد در ساختمان سازی چند دسته است؟ همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم ، میلگرد ماده مهمی در ساخت و ساز است و نقش اساسی در زیرساخت ها و چارچوب ساختمان دارد و در صورت وقوع زلزله به خوبی از زندگی شما محافظت می کند. از میلگرد علاوه بر ساخت ، در ساخت سد و پل نیز استفاده می شود. میلگردها همان فولادی هستند که در عملیات نورد گرم ساخته می شوند. میلگرد از فولاد ساخته شده و از ضایعات میلگرد برای بازسازی استفاده می شود. ۶ نوع میلگرد وجود دارد.

میلگرد اروپایی : منگنز جنس اصلی میلگرد اروپایی است به همین دلیل خم شدن میلگرد اروپایی راحت است. میلگرد اروپایی در وضعیت جوی شدید یا شرایطی چون طوفان ، زلزله ، گردب اد ( اثرات زمین شناسی ) مناسب نیستند. میلگرد اروپایی قیمت کمتری نسبت به انواع میلگرد ها دارد و همین قیمت کم نقطه قوتش است و از نقاط ضعف میلگرد اروپایی که حتی در ضایعات میلگرد وجود دارد باید به کم بودن مقاومتش اشاره کرد.

میلگرد اپوکسی : میلگردی که روکشش از اپوکسی است. میلگرد اپوکسی میلگردی از فولاد کربن دار است. هر چند که مقاومت کششی میلگرد اپوکسی یکسان است اما در مقابل خوردگی مقاوم است. ( از ۷۰_ ۱۷۰۰ ) پوشش میلگرد نازک است و هر چه آسیب رسیده به پوشش زیاد باشد مقاومت میلگرد پایین خواهد آمد. هر چه صدمه ای که به میلگرد اپوکسی وارد شود مقاومت میلگرد در مقابل زنگ زدگی نیز پایین خواهد آمد. به دلیل ضعیف بودن میلگرد در مقایسه با گالوانیزه ، میلگرد اپوکسی قیمت کمتری را دارد.

میلگرد پرکربن : میلگرد پرکربن میلگردی بوده که از فولاد پرکربن ساخته شده است. جدید ترین و مرسوم ترین میلگرد ، میلگرد پرکربن بوده که به میلگرد سیاه نیز معروف است. از نام میلگرد پرکربن مشخص است که کربن زیادی در ساخت میلگرد به کار رفته ، از این رو میلگرد سیاه  است و به  Black Bar معروف است. نقطه ضعف میلگرد سیاه فرسودگی سریع و اثرات بدی که روی سازه دارد، است. پس اگر میلگرد در وضعیتی قرار بگیرد که رطوبتش زیاد باشد میلگرد زنگ خواهد زد چون مقاومت میلگرد سیاه در مقابل رطوبت کم است اما اگر دنبال یک میلگرد با استحکام کششی بالا هستید میلگرد کششی گزینه ی مناسبی برای شما خواهد بود.

میلگرد گالوانیزه : درصد مقاومت میلگرد گالوانیزه چهل برابر میلگرد سیاه است چون صدمه رسیدن به میلگرد گالوانیزه سخت است. ارزش میلگرد گالوانیزه از میلگرد اپوکسی سخت است اما میلگرد گالوانیزه از میلگرد اپوکسی گران تر است. ( ۴۰ درصد )

میلگرد استیل ضد زنگ : میلگرد استیل ضد زنگ میلگردی گران است که قیمت اش بالاتر از میلگرد اپوکسی است ( ۸ برابر ). در ضمن بهترین میلگرد برای پروژه ها میلگرد استیل ضد زنگ بوده اما چون گران قیمت است فقط در پروژه های اساسی و خاصی کاربرد دارد میلگرد استیل ضدزنگ مقاومت بالاتری در مقابل خوردگی دارد.

میلگرد پلیمری ( GFRP ) : میلگرد پلیمری ، میلگردی از جنس کربن و فیبر است. در زمان استفاده شدن نباید میلگرد پلیمری خم شود زیرا ممکن است فرسوده شود. میلگرد پلیمری که تقویت شده با جنس فیبر بوده ، برای تقوت بتن عالی است. از ویژگی های میلگرد پلیمری باید به سبکی ، مقاومت بالا و به صرفه بودن را نام برد. ضایعات و قراضه های میلگرد ممکن است از ۶ دسته بالا باشد اما چگونگی به وجود آمدن قراضه ها میلگرد را در قسمت بعدی توضیح داده ایم.

ضایعات میلگرد

چگونگی به وجود آمدن ضایعات میلگرد

چگونگی به وجود آمدن ضایعات میلگرد بیشتر  ضایعات های میلگرد مربوط به تخریب هستند. هنگام تخریب ساختمان ، میلگردهای موجود در ساختمان غیرقابل استفاده هستند و عنوان قراضه میلگرد را دریافت می کنند. میلگرد غیر قابل استفاده پس از جمع آوری و بازیافت خرد و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. جمع آوری ضایعات میلگرد برای بازیافت به حفظ محیط طبیعی کمک می کند و در توسعه اقتصادی بسیار مثر است. بعضی اوقات ضایعات میلگرد هنگام تولید از شمش فولاد ساخته می شوند .میلگرد از شمش فولاد ساخته می شود .به طور کلی ، گاهی اوقات شمش های فولادی مورد استفاده برای ساخت میلگرد همان ضایعات میلگرد هستند که ذوب شده و برای تولید مجدداً استفاده می شوند.

کاربرد اصلی ضایعات میلگرد ساخت میلگرد از فرآیند ذوب ضایعات میلگرد است یا به عبارت دیگر قراضه میلگرد منحصراً برای ساخت میلگرد استفاده می شود. از آنجا که این کشور تقاضای زیادی برای میلگرد دارد و میلگرد تولید کم است ، کشور ما نیاز به واردات میلگرد دارد. میلگرد برای جبران کمبود عرضه از کشورهای دیگر تولید و به ایران وارد شد. میلگردهای تولید داخل فقط ۵۰٪ نیازهای مردم را برآورده می کند و وقتی می بینید که تولیدکنندگان داخلی برای تولید مجدد به ضایعات میلگرد بسیار نیاز دارند ، اهمیت ضایعات میلگرد بیشتر مشخص می شود. در سال های اخیر ، با افزایش ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای تولید کنندگان داخلی حذف خواهد شد.

جهت پیدا کردن خریدار ضایعات در تهران با ما تماس بگیرید ۰۹۳۵۲۹۷۳۳۷۸ افشین یوسفی

انواع میلگرد استاندارد در ایران

در کشور های گوناگون استاندارد های ساخت و تولید میلگرد یکسان نیست زیرا هر کشوری طیف استانداردهای که دارد دست به تولید میلگرد خواهد زد. در اصفهان ( کارخانه ذوب آهن ) تولیدات اساسی میلگرد صورت خواهد گرفت. میلگرد تولیدی کشور ایران هم مطابق با استاندارد های خاص خود است و طبق استاندارد های میلگرد ها به سه دسته زیر تقسیم شده اند.

فولاد A-1 :  فولاد  A-1 نوعی میلگرد صیقلی است که مقاومت تسلیمی اش  ۲۳۰۰cm مربع  و مقاومت کششی اش ۳۸۰۰  cm مربع است.

فولاد A-2 :  فولاد  A-2 میلگردی آجدار که مقاومت تسلیمی اش ۳۰۰۰ cm مربع و مقاومت کششی اش ۵۰۰۰ cm  مربع است.

فولادA- 3 :  از فولاد A-3 میلگرد آجداری ساخته شده که مقاومت تسلیمی اش ۴۰۰cm مربع و مقاومتش  ۶۰۰۰ cm مربع است.

همه ی سازنده های ایرانی با توجه به استاندارد های گفته شده میلگرد را خواهند ساخت و قراضه های میلگرد ساخته شده ایرانی استاندارد هایشان بر اساس استاندارد های گفته شده است.

تولید میلگرد به چه روش های صورت خواهد گرفت؟

تولید میلگرد به چه روش های صورت خواهد گرفت؟ آرماتور بر اساس استاندارد های گوناگون در جهان میلگرد را تولید خواهد کرد. بر اساس استاندارد های معتبر که به وضعیت جوی هر منطقه توجه شده با فرآیند تولید بر اساس پارامتر های گوناگونی کنترل خواهد شد.

میلگرد ترمیکس

برای ساخت میلگرد ترمیکس از شمش فولادی که آنالیز کمتری از نظر شیمیایی دارد استفاده خواهد شد. برای ساخت میلگرد ترمیکس باید میلگردهای ساخته شده را از دمای پایین عبور داد به همین خاطر میلگرد را بعد از تولید از لوله های آب عبور خواهند داد تا میلگرد خنک شود. در چنین حالتی میلگرد سطحش مقاومت بالایی اما مغزش مقاومت پایینی دارد.

آلیاژسازی

در آلیاژ سازی فولادی که برای ساخت میلگرد به کار برده شده از راه اضافه شدن آلیاژ به شمش و به شکل درآوردن شمش ( به صورت میله ) تولید خواهد شد و بعد از خنک شدن شاهد میلگرد ساخته شده خواهید بود. آرماتور ساخته شده به روش آلیاژ سازی از سطح داخلی تا مرکزی اش خواص شیمیایی و مکانیکی یکسانی را دارد. در زمان وقوع زلزله فشار به صورت یکنواخت به میلگرد وارد خواهد شد که به شکل یکنواخت خود را نشان نخواهد داد. قیمت کلی میلگرد های ساخته شده به روش آلیاژ سازی از روش ترمکس بالاتر است.

سایر کشورها

در کشور های اروپایی کمتر شاهد وقوع زلزله خواهید بود چون کشور های اروپایی در منطقه زلزله خیز نیستند و از روکش ترمکس برای ساخت میلگرد استفاده کرده اند. در روش ترمکس با توجه با آنالیز شیمیایی میلگرد اسخته شده است. در ژاپن استاندارد های ساخت میلگرد  JIS است.

میلگرد در ایران

استاندارد ساخت میلگرد در ایران از چندین کشور اروپایی گرفته شده است. به دو روش آلیاژی و ترمکس ساخت میلگرد انجام خواهد شد.برای متوجه شدن روش ساخت میلگرد کافیست پلاک الصاقی میلگرد را ببینید. روی پلاک حک شده که میلگرد به روش آلیاژی یا به روش ترمکس ساخته شده است.

انواع میلگرد برای ساخت و ساز

انواع میلگرد برای ساخت و ساز بتن ماده ای بسیار سخت است که به راحتی از بین نمی رود و اگر می خواهیم بتن خورده شود باید از نیروی زیادی استفاده شود. عیب بتن مقاومت کششی ضعیف آن است و بتن به راحتی ترک می خورد یا خم می شود. بنابراین اگر می خواهیم بتن را بشکنیم ، به نیروی زیادی نیاز داریم ، در حالی که اگر می خواهیم بتن را کج کنیم ، به انرژی کمتری نیاز داریم. از آرماتور برای افزایش مقاومت در برابر کشش موادی مانند بتن استفاده می شود زیرا همانطور که قبلاً گفته شد ، بتن دارای مقاومت کششی ضعیفی است. آرماتورها ابعاد مختلفی دارند و هر آرماتور دارای ویژگی ها و ویژگی های مثبت و منفی خاص خود است. به طور کلی ، یک نوع میلگرد مشترک داریم.( اروپایی ، فایبرگلاس ، گالوانیزه ، فولاد کربن ، فولاد استنلس و روکش اپوکسی )

اروپایی ( میلگرد ساخته شده از آلیاژ های چون منگنز ، سیلیکون ، کربن و غیره )

بیشتر کشور های اروپایی در منطقه زلزله خیز قرار ندارند یعنی از نظر جغرافیایی در مناطق امنی قرار دارند. روش ساخت میلگرد در کشور های اروپایی ترمکس است. با روش ترمکس و آنالیز شیمیایی تولید و ساخت میلگرد صورت خواهد گرفت.

فایبرگلاس

فایبرگلاس یک گزینه مناسب برای تقویت کردن بتن است چون فایبرگلاس به راحتی زنگ نخواهد زد و چون ترکیبی مثل فیبر دارد در زمان استفاده خم نخواهد شد. قیمت میلگرد فایبرگلاس در مقایسه با میلگرد اپوکسی گرانتر است. ( ۱۰ برابر )

فایبرگلاس به دلیل سبک بودن کار ، قیمت کلی اش ۲ برابر میلگرد اپوکسی است.

گالوانیزه

مقاومت گالوانیزه در مقایسه با اپوکسی کمتر است اما میلگرد گالوانیزه در مقابل صدمه دیدن مقاوم تر است و علت باارزش بودن گالوانیزه مقاومتش در برابر صدمه دیدن بوده و قیمت بالاتری را به نسبت میلگرد اپوکسی دارد. ( ۴۰% )

فولاد کربن

میلگرد فولاد کربن یا میلگرد سیاه پرکاربرد ترین میلگرد است. میلگردی که استحکام کششی زیادی دارد اما به دلیل زنگ زدگی به میلگرد سیاه معروف شده است. زمانی که میلگرد سیاه زنگ بزند ترک خورده و حتما شکسته خواهد شد.

فولاد استنلس

فولاد استنلس یا ضد زنگ مناسب برای تقویت کردن بتن بوده و قیمتش ۸ برابر اپوکسی است. فولاد ضد زنگ قیمت و کیفیت بالایی را دارد.

روکش پوکسی

میلگرد اپوکسی میلگردی با روکش اپوکسی است یا همان میلگرد سیاه بوده که با اپوکسی پوشیده شده است. استحکام میلگرد دارای روکش اپوکسی با میلگرد سیاه فرقی ندارد ( یکسان است ) اما چون روکش اپوکسی ۷۰_ ۱۷۰۰ برابر بیشتر در مقابل زنگ زدن مقامتر بوده کاربرد زیادی را دارد.

از علامت گذاری تا نگهداری درست میلگرد ها

مشخصات میلگرد ها را باید با ایجاد نشانه های در زمان ساخت مشخص کرد. معمولا شما علائم و نشانه های میلگرد را روی شان دیده اید. حروفی که نشان دهنده کارخانه و مرکز ساخت ، سایز ، نوع ، میزان فولاد و حتی گرید میلگرد ها است. برای نمونه S نشان دهنده فولاد کربن و حرف W نشان دهنده ضعیف بودن آلیاژ فولاد است. برای نگهداری فولاد باید در زمان تحویل گرفتن بار میلگرد ، بار را در درون یک سطح چوبی بگذارید. اگر میلگرد ها انبار شود ضایعات میلگرد ها از زنگ زدن در امان خواهند بود. در زمان انبار کردن علاوه بر جابه جا کردن میلگرد ها در سطح چوبی روی میلگرد ها را روکش ضد آب کنید و در کناره های روکش بلوکه بگذارید تا میلگرد ها حفظ شوند. اگر میلگرد ها در یک زمان طولانی در فضای باز باشند علاوه بر زنگ زدن سطح بهره وری شان افت خواهد کرد.

خصوصیات و ویژگی های مکانیکی انواع میلگردها

کاربد عمده میلگرد ها برای بتن ریزی است و در ایران میلگرد ها بر اساس ویژگی های مکانیکی که دارند به صورت زیر دسته بندی شده اند. ( دسته بندی میلگرد های ایرانی طبق استاندارد های روس است. اعداد بر حسب سانتی متر مربع است.

میلگردهای نرمی که آج ندارند. ( A1 )

میلگرد  A1 با تنش جاری و گسیختگی ۲۳۰۰ و ۳۸۰۰ تغییر شکل خواهند داد. ۲۵ درصد میلگرد  A1 نرم و علاوه بر نرمی ، صاف است و آجی هم ندارد. میلگرد  A1 مناسب برای تغییر شکل ، آهنگری و جوشکاری بوده و جزء میلگرد اکتیو است.

میلگرد های نیم سختی که دارای آجی ساده هستند. ( A2 )

تنش جاری و گسیختگی میلگرد  A2، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ است. ۱۹% میلگرد ترد و مابقی نرم است و دارای آج است. میلگرد  A2 برای عملیات ساختمان سازی مناسب است.

میلگرد های سختی که دارای آجی پیچیده هستند. ( A3 )

تنش جاری و گسیختگی میلگرد ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ است. ۱۴ درصد میلگرد ترد بوده کاربرد اساسی میلگرد  A3 برای سیویل صنعتی است. در ضمن به هیچ وجه نباید برای جوشکاری از میلگرد  A3 استفاده شود.

میلگرد های سختی که دارای آجی پیچیده هستند. ( A4  )

میلگرد  A4  آجی به شکل دوک دارد. تنش تسلیمی میلگرد  A4، ۵۲۰ و ۵۰۰ مگاپاسکال است و به میلگرد آجدار ۵۲۰ و ۵۰۰ آج معروف است. میلگرد  A4 مناسب برای طراحی و تولید همه ی سازه های ساختمانی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها