اهمیت بازیافت پلی استایرن

بازیافت پلی استایرن

در دنیای امروز ، روش های دفع ضایعات یکی از چالش برانگیزترین موضوعات زندگی مدرن است. جالب است بدانید که تجزیه انواع ضایعات پلاستیکی و ضایعات پلیمری حداقل ۳۵۰ سال به طول می انجامد. به همین دلیل ، بازیافت همیشه در دستور کار دولت ها قرار دارد. بازیافت پلی استایرن یکی از موضوعات مطرح در بین شرکت های مختلف است. در این مقاله ، ما به معرفی این ماده شیمیایی پرکاربرد و روش های مختلف بازیافت آن می پردازیم.

پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن با فرمول شیمیایی (۸n(C8H، یک نوع پلاستیک است که در انواع معمولی، انبساطی و ومقاوم ومجود دارد.

پلی استایرن چیست

پلی استایرن معمولی

این نوع پلی استایرن در بازارهای جهانی با نام GPPS و در ایران با نام کریستال شناخته می شود. از ویژگی های آن می توان به عایق حرارتی ، مقاومت در برابر ضربه و سیالیت اشاره کرد. همچنین دارای خواص دی الکتریک است. از پلی استایرن معمولی در موارد مختلفی از جمله تولید ظروف یکبار مصرف ، رادیو و تلویزیون ، عایق برودتی بدنه یخچال استفاده می شود.

پلی استایرن انبساطی

همه ما بارها کلمه یونولیت را شنیده و استفاده کرده ایم. نام دیگر گسترش دهنده پلی استایرن ، یونولیت معروف است. یک پلیمر حاوی ماده کف کننده به این نوع پلی استایرن اضافه شده و آن را به یونولیت تبدیل می کند. یکی از کاربردهای یونولیت عایق صوتی و حرارتی در ساخت و ساز است. همچنین در یخچال های صنعتی و سردخانه ها به عنوان عایق مناسب سرما شناخته می شود. یونولیت ها بیشترین کاربرد را در بین این خانواده دارند. به همین دلیل ، بازیافت منبسط پلی استایرن بیشتر از انواع دیگر است.

پلی استایرن مقاوم

از این نوع پلی استایرن در تولید انواع ظروف پلاستیکی استفاده می شود. این ماده شیمیایی در بازار داخلی با نام هایمپک شناخته می شود. همچنین از هایمپک در تولید تجهیزات ورزشی ، اسباب بازی و حتی عایق بندی خانگی یخچال و فریزر استفاده می شود. همانطور که مشاهده می کنید ، این ماده شیمیایی در تولید بسیاری از دستگاه ها استفاده می شود. دیر یا زود ، این دستگاه ها منقضی می شوند و باید منسوخ شوند. بنابراین ، بازیافت پلی استایرن یکی از بهترین راه ها برای بازگشت آن به چرخه تولید است.

روش های بازیافت پلی استایرن

حقیقتی در خصوص بازیافت پلی استایرن

طبق آمار جهانی، تنها ۱۲ درصد از این ماده پر کاربرد، بازیافت می شود. عجیب است؟ دلیل آن، راحتی تولید پلی استایرن نسبت به جمع آوری و بازیافت آن شمرده می شود. با این حال می توان آن را در طبیعت رها نکرده و با روش های مختلف، بازیافت کرد.

روش های بازیافت پلی استایرن

کارخانه های مختلف در دنیا از روش های مختلفی برای بازیافت استفاده می کنند. با این حال ، بازیافت فیزیکی ، شیمیایی ، کاتالیستی و همچنین تبدیل و تخریب گرما از راه های اصلی بازیافت این ماده شیمیایی است. در ادامه ، به طور خلاصه این روش ها را شرح خواهیم داد.

  • بازیافت فیزیکی
  • انتقال مواد  قابل بازیافت به کارخانه و جداسازی آلاینده هایی مثل مواد غذایی و کاغذ ها از ضایعات پلی استایرن
  • جداسازی ضایعات کثیف و آلوده از مواد تمیز توسط جداساز ها
  • وارد شدن مواد بازیافتی به آسیاب و فرایند “کرکی شدن”، شست و شو خشک شدن ضایعات
  • ذوب شدن مواد کرکی با گرما و حذف شدن هوا از آن ها
  • در این مرحلع، مواد مذاب به مهره های کوچک تبدیل می شوند. بعد از آن به شکل رشته ای از پلی استایرن اکسترود در آمده و پس از خنک شدن به وسیله آب، به شکل گلوله در می آیند.
  • حالا این گلوله ها به عنوان مواد اولیه، به کارخانه برگشته و برای ساخت وسایل مختلف، مصرف می شوند.
  • فشرده سازی

به طور معمول ، انتقال ضایعات به مراکز بازیافت پلی استایرن کمی دشوار به نظر می رسد. به همین دلیل ، بازیافت کنندگان از ترفندهای مختلفی برای کاهش حجم زباله استفاده کرده اند. به عنوان مثال ، یاتاقان های بسته بندی فوم یکی از پرکاربردترین ابزارها برای کاهش حجم ضایعات و انتقال آسان آن به مراکز بازیافت است.

کاربرد لیمونن در بازیافت

روش مهم دیگر در بازیافت پلی استایرن ، استفاده از حلال لیمونن است. این ماده جادویی از پوست پرتقال ساخته شده و به راحتی می تواند پلی استایرن را حل کرده و غلیظ کند. در طی این فرآیند ، حجم پلی استایرن ۵٪ کاهش می یابد. سپس به صورت توپ یا آجر پلاستیکی بوده و به کارخانه ها منتقل می شوند.

شاید از خود بپرسید که چرا به لیمونن لقب جادویی دادیم! دلیل آن فرایندی است که این ماده طی می کند. پس از ذوب شدن و بازیافت ضایعات ، لیمونن به شکل قبلی خود برمی گردد و می تواند مانند روز اول مورد استفاده قرار گیرد.

بازیافت شیمیایی

بازیافت شیمیایی

روش دیگر بازیافت پلی استایرن ، بازیافت حرارت است. فرمول اساسی این ماده از یک رشته طولانی کربن تشکیل شده است. بنابراین ، پس از سوزاندن پلی استایرن ، چیزی جز دی اکسید کربن و بخار آب باقی نمی ماند.

سوزاندن این مواد در ضایعات سوزهای زباله شهری یکی از بهترین انواع بازیافت پلی استایرن است. زیرا از این فرآیند می توان به عنوان تبدیل زباله به انرژی گرمایی استفاده کرد. محققان مختلفی در سراسر جهان در تلاشند تا تولید این انرژی را افزایش دهند.

تولید مواد جدید

همانطور که می دانید، در نهایت و پس از بازیافت پلی استایرن از روش های مختلف، مواد جدیدی تولید می شود. ممکن است تعدادی از آن ها را بشناسید. برای مثال، بنزن، اتیل بنزن، مونواستایرن، تولوئن و غیره، معروف ترین این مواد هستند.

جمع بندی

در طی بازیافت پلی استایرن ، علاوه بر هزینه و شرایط اقتصادی ، بسیاری از مسائل فنی نیز تأثیرگذار است. با این وجود ، در صورت ایجاد شرایط مناسب و استفاده از کاتالیزورهای مناسب ، جای نگرانی نیست. به این ترتیب ، سطح کیفیت فرآیند بازیافت افزایش می یابد. علاوه بر همه اینها ، ما به شما یادآوری می کنیم که بازیافت ضایعات پلی استایرن برای محیط زیست مضر نیست. همچنین جنبه های اقتصادی مناسب را تعیین می کند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها