تفاوت برنز و برنج

نگاهی ساده به تفاوت برنز و برنج

در ادامه با تفاوت برنز و برنج بیشتر آشنا خواهید شد.احتمالاً بعضی از افراد هنوز تفاوت برنز و برنج را نمی دانند و حتی قدرت تشخیص این دو آلیاژ را ندارند. در واقع ، درک تفاوت این دو آلیاژ باعث افزایش اطلاعات شما در خرید لوستر ، ظرف و … می شود.

در واقع ، یکی از اشتباهات رایج مردم این است که برنج و برنز یکی هستند. حتی در این صورت ، داشتن یک فرد هنوز از عهده یک فرد عادی خارج است. این به دلیل شباهت آنها و وجود عنصر “مس” در هر دو این آلیاژها است. اما در هر یک از این دو آلیاژ ، مس با عنصر دیگری ترکیب می شود.

آلیاژ برنج به چه صورت است

آلیاژ برنج به چه صورت است؟

برنج ترکیبی از مس و روی است. به طور کلی می توان گفت که آلیاژ برنج یکی از پرکاربردترین آلیاژهایی است که مقاومت ، سختی و مقاومت در برابر خوردگی آن از مشخصات آن است. همچنین ، با تغییر نسبت مخلوط مس و روی ، می توان سختی و نرمی برنج را تغییر داد. در واقع هرچه مقدار روی موجود در این ترکیب بیشتر باشد ، برنج قویتر می شود اما شکل پذیری آن کمتر می شود. همچنین بسته به مقدار روی اضافه شده به مس ، برنج از قرمز تا طلایی تمایل دارد. آلیاژ برنج به دلیل نقطه ذوب پایین برای ریخته گری مناسب است

ضایعات منظمی بهترین خریدار ضایعات در تهران

کاربردهای آلیاژ برنج

از فلز برنج به دلیل کاربردهای خاص، شکل ظاهری و رنگ آن در قطعات و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند، از قدیم تا به امروز از ورق برنج جهت ساخت آلات موسیقی به دلیل خاصیت آکوستیکی استفاده می‌شود. همچنین این آلیاژ به عنوان یک آلیاژ محکم و مناسب جهت انتقال آب از طریق لوله‌ها و اتصالات، گزینه مناسبی بوده کاربردهای دیگر آن به شرح زیر است:

•        در مهمات جنگی به دلیل استحکام آن

•        در دکوراسیون و به دلیل رنگ طلایی و سطح صیقلی و براق آن

•        در استفاده از ابزارهایی که نیاز به اصطکاک کم دارد مانند: مغزی قفل‌ درب‌ها

آلیاژ برنج تقریباً زرد است و شباهت زیادی به طلا دارد. برنج در برابر کدورت و لک شدن مقاوم است و بعداً خرد می شود. برنج معمولاً در برابر مس و روی قابل انعطاف است (که ترکیبی از آنهاست) و نقطه ذوب آن بین ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سانتیگراد است. علاوه بر این ، مس موجود در برنج دارای خواص ضد میکروبی است ، به همین دلیل از این آلیاژ به عنوان دستگیره درب در بیمارستان ها استفاده می شود. از این خاصیت ضد میکروبی برنج به عنوان ظرف نیز استفاده می شود. همچنین وجود روی در آن به عنوان مواد معدنی مورد نیاز بدن باعث محبوبیت بیشتر آن به عنوان ظرف شده است.

کاربردهای آلیاژ برنج

آلیاژ برنز به چه صورت است؟

آلیاژ برنز معمولا از ترکیب مس با عناصر دیگری (غیر از روی) همچون قلع، آلومینیوم، منگنز و فسفر ساخته می‌شود. آلیاژ برنز خواص مطلوبی مانند سختی، استحکام و مقاومت در برابر فرسایش و خوردگی دارد. برنز تقریبا رنگ متمایل به قرمز دارد.

کاربردهای آلیاژ برنز

از آلیاژ برنز معمولا در وسایل و ابزارهای سوارکاری، وسایل تزیینی مثل مجسمه و انواع ظروف پذیرایی و ساخت لوستر استفاده می‌شود. همچنین امروزه در بلبرینگ‌های بوشینگ و یاطاقان دنده خودرو از برنز استفاده می‌گردد. برنز ترکیب یافته با فسفر در سازهای موسیقی، تماس‌های الکتریکی و پروانه‌های کشتی استفاده می‌گردد.

نکته: جهت تشخیص برنز اصل از بدل، یک قطعه از آهن ربا را در مجاورت آن قرار داده، اگر آهن ربا جذب شد، اطمینان داشته باشید که قطعه ساخته شده از روکش برنز است.

استفاده از برنز در ساخت لوستر

مهم‌ترین تفاوت

تفاوت برنز و برنج  را از طریق شکل ظاهری، میزان سختی و انعطاف‌پذیری، میزان دوام و مقاومت، خواص طبی و تفاوت قیمت برنز با برنج؛ که در ادامه به شرح هر کدام از موارد ذکر شده می‌پردازیم.

شکل ظاهری میزان سختی و انعطاف پذیری

 هر دو آلیاژ برنج و برنز بسته به میزان آلیاژ ترکیبی‌شان با مس، طیف رنگی از قرمز مسی تا زرد رنگ دارند؛ اما بیشترین تفاوت ظاهری آن‌ها این است که در برنز، حلقه های ضعیف بر روی سطح آن دیده می‌شود و سطح ناهموارتری نسبت به برنج دارد. در واقع برنج صیقلی‌تر از برنز است.

برنز نسبت به برنج سخت‌تر است و مقاومت بیشتری دارد؛ همین سختی بیشتر، میزان شکل پذیری آن را کمی کمتر از برنج کرده است.

میزان دوام و مقاومت وخواص طبی

 برنز دوام بالاتری در شرایط آب و هوایی دارد و مقاومت به خوردگی آن نیز بیشتر از برنج است آلیاژ برنج به دلیل خاصیت میکروب کشی و وجود روی در آن، از جمله آلیاژهایی است که در طب سنتی، استفاده از آن توصیه شده است. معمولا از این آلیاژ در قالب قوری، کتری، سماور و حتی قاشق استفاده می‌شود. استفاده از برنج در این ظروف برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن مفید است.

تفاوت قیمت

تفاوت قیمت کالاها و قطعات برنزی نسبت به محصولات و کالاهایی با جنس آلیاژ برنج بیشتر است

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها