فولاد آلیاژی چیست

آلیاژ چیست

آلیاژ چیست؟

محصول ترکیبات فلزی را آلیاژ می نامند. در صورت استفاده از آلیاژهای دیگر مانند وانادیوم ، منگنز و مولیبدن ، علاوه بر آهن و کربن ، به فولاد آلیاژی فولاد آلیاژی گفته می شود. فولاد کم آلیاژ فولاد آلیاژی کمتری است برای دستیابی به قدرت بیشتر از سخت شدن استفاده می شود. زیرا با دستیابی به این ویژگی سایر خصوصیات مکانیکی نیز بهبود می یابند. آنها همچنین برای مقاومت در برابر خوردگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار می گیرند. اگر درجه کربن فولاد کم آلیاژ متوسط ​​یا زیاد باشد ، فرآیند جوشکاری دشوار می شود.

با کاهش کربن و قرار دادن آن در محدوده ۰٫۱۰٪ تا ۰٫۳۰٪ و همچنین کاهش سایر عناصر آلیاژی ، قابلیت جوشکاری و شکل پذیری فولاد را افزایش می دهیم. چنین فولادی در گروه فولادهای آلیاژی با مقاومت کم قرار می گیرد. تنش تسلیم چیست؟ تنشی است که در آن ماده مواد پلاستیکی را تغییر شکل می دهد. قبل از رسیدن به تنش تسلیم ، در صورت برداشتن بار ، رفتار مواد به صورت خطی و برگشت پذیر است و پس از رسیدن به نقطه تسلیم و پس از آن ، بخشی از تغییر شکل ها و جابجایی ها دائمی و برگشت ناپذیر می شوند.

نورد شده یعنی چه

نورد شده یعنی چه؟

تغییر شکل فلزات به دلیل عبور آن از بین دو غلتک یا استوانه چرخان ، نورد نامیده می شود و شاید بتوان گفت نورد بهترین روش برای شکل دادن فلزات است و به دو شکل گرم و سرد انجام می شود. شمش ۲- شمش دال ۳- شمش شکوفه فولاد ضد زنگ: فولاد ضد زنگ نوعی فولاد است که مهمترین ویژگی آن مقاومت در برابر خوردگی است. آلیاژ فولاد از ترکیبی از آهن و کربن ساخته شده است که به آن فولاد ضد زنگ کروم اضافه می شود. فولاد ضد زنگ دارای مزایای بسیاری است که باعث استفاده و شهرت آن بیش از سایر فولادها شده است که می تواند در برابر سایش و اکسیداسیون ، شکل دهی خوب ، مقاومت بالا در دمای پایین و همچنین احتمال خزش در دماهای بالا مقاوم باشد. جالب است بدانید که به دلیل شفافیت این فولاد ، از این فولاد در مکانهایی که امکان شکستن قطعات براق و صیقلی وجود دارد نیز استفاده می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها