تفاوت بین مس و برنز

تفاوت بین مس و برنز

تفاوت بین مس و برنز بر اساس ترکیب ، کاربرد و خصوصیات آنها ، تفاوت های زیادی بین مس و برنز مشاهده می شود. مس یک عنصر شیمیایی خالص و یک ماده معدنی طبیعی است که عمدتا به مقدار کمتری در پوسته و آب زمین یافت می شود. در مقابل ، برنز آلیاژی است که حاوی مس به عنوان سازنده اصلی قلع و برخی از ترکیبات فلزی و غیر فلزی است. انواع مختلفی از آلیاژهای برنز با ترکیبات مختلف وجود دارد. به طوری که آلیاژهای مختلف دارای خصوصیات و کاربردهای مختلفی هستند. مس یک رسانای الکتریکی و حرارتی عالی است. همچنین در زمینه های مختلف کاربردهای بی شماری دارد. با این حال ، تفاوت اساسی بین مس و برنز این است که مس یک عنصر شیمیایی خالص و همچنین یک ماده معدنی طبیعی است در حالی که برنز یک آلیاژ فلز است.

مس چیست

مس چیست؟

کلمه “مس” از کلمه لاتین “cuprum” گرفته شده است. این عنصر شیمیایی دارای نماد مس و عدد اتمی ۲۹ است. مس فلزی انعطاف پذیر است که از رسانایی الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است. مس به دلیل هدایت الکتریکی و حرارتی عالی ، مقاومت در برابر خوردگی ، شکل پذیری و مقاومت خوب در ساخت طیف گسترده ای از محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، مس به عنوان هادی الکتریکی و گرما ، مصالح ساختمانی و در تولید آلیاژهای مختلف فلزی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، بیشتر لوله ها و اتصالات لوله به دلیل مقاومت در برابر خوردگی از مس ساخته شده اند.

ترکیب مس و برنز

مس: مس به طور طبیعی در پوسته زمین به عنوان ماده معدنی با غلظت ۵۰ ppm موجود است. منبع اصلی مس سولفید آهن مس (CuFeS2) است که به کالکوپیریت نیز معروف است. اما ، به صورت خالص به عنوان یک ماده معدنی طبیعی و بدون ترکیب با سایر عناصر وجود دارد. “مس بومی” نامیده می شود. ۲۹ ایزوتوپ مس وجود دارد و تنها دو نوع (۶۳Cu و ۶۵Cu) پایدار و سایر ایزوتوپها رادیواکتیو هستند.
برنز: برنز آلیاژ فلزی است که حاوی مس (مس) است زیرا عنصر مرکزی و قلع (Sn) دومین عنصر مهم است. درصد آنها بسته به خاصیت مورد نیاز متفاوت است ، اما معمولاً حدود ۱۲٪ قلع و ۸۸٪ مس است. با افزودن سایر فلزات و ترکیبات غیر فلز ، درصد آنها کمی تغییر می کند.
آلیاژهای برنز مختلف زیادی وجود دارد و آنها مطابق استفاده از آنها دارای خواص مختلفی هستند.
برنز تجاری: مس (۹۰٪) ، روی (۱۰٪)
برنز معماری: مس (۵۷٪) ، روی (۴۰٪) ، سرب (۳٪)
برنز پلاستیکی: حاوی مقدار قابل توجهی سرب (سرب) برای بهبود خواص پلاستیک است.
برنز مایع فسفر (یا قلع برنز): مس ، قلع (۰٫۵٪ تا ۱٫۰٪) ، فسفر (۰٫۰۱٪ تا ۰٫۳۵٪).
برنز آلومینیومی: مس ، آلومینیوم (۶٪ – ۱۲٪) ، آهن (۶٪ -max) ، نیکل (۶٪ – حداکثر).
برنز سیلیکون: مس ، روی (۲۰٪) ، سیلیکون (۶٪).

ترکیب مس و برنز

خواص مس و برنز

مس: مس از خواص حرارتی و الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است. این فلز نرم و انعطاف پذیر است ، که می توان آن را به راحتی با دیگر فلزات برای تولید آلیاژ لحیم و زبر کرد. به عبارت دیگر ، دوام ، انعطاف پذیر و شکستن یا ترک خوردگی آن بسیار سخت است. می تواند بدون ترک خوردن یا آسیب رساندن آن به هر چیزی خم ، کشش یا شکل آن را ایجاد کند.
برنز: آلیاژهای برنز بسته به ترکیبات آن دارای خواص مختلفی هستند. به طور کلی ، این سخت تر از مس است ، و همچنین با دوام است. برنز مانند مس به راحتی قابل انعطاف نیست.

موارد استفاده از مس و برنز

مس: مس در بسیاری از مناطق کاربردهای گسترده ای دارد. به دلیل تجهیزات خاص در سیم کشی ، بام و لوله کشی به دلیل هدایت الکتریکی بالا ، مقاومت در برابر خوردگی و دوام بسیار زیاد است. همچنین از آن برای تولید سکه ، آلیاژ ، قطعات ماشین و در معماری استفاده می شود. فقط مقدار کمی برای تولید مکمل های غذایی و قارچ کش ها استفاده می شود.
برنز: برنز در بسیاری از کشتی ها و قطعات قایق و چرخ دنده ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا برنز می تواند در برابر آب مقاومت کند و در مقابل خوردگی آب دریا مقاومت می کند. علاوه بر این ، از آن برای تولید مدال و سازهای موسیقی استفاده می شود.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها