روش های بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر

آشنایی با بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر

پلاستیک و محصولات پلاستیکی به طور گسترده ای در صنایع مختلف استفاده می شود. بسیاری از ابزارها و تجهیزات صنعتی روزمره و محصولات الکترونیکی با استفاده از انواع مختلف پلیمرها تولید می شوند. به دلیل حجم زیاد تولید و مصرف پلاستیک ، حجم پلاستیک ضایعات نیز بسیار زیاد است. بازیافت مواد پلیمری و پلاستیکی همیشه یکی از اصلی ترین دغدغه های این صنعت بوده است. یکی از مهمترین موارد در این زمینه بازیافت زباله پلیمری الکترونیکی است.

ضایعات معمولاً تولید شده که وارد مسیر بازیافت می شود ترکیبی از مواد و ترکیبات مختلف است. قبل از شروع بازیافت لازم است این مواد را جدا و تصفیه کنید. در ادامه این صفحه ، ما به روش های بازیافت زباله های پلیمری خواهیم پرداخت. ما در مورد ضرورت این موضوع صحبت می کنیم و روشهای جداسازی و بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر را توضیح می دهیم.

بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر

اهمیت جداسازی و بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر

قبل از بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر ، باید این اجزا را از سایر اجزای ضایعات جدا کنیم. ضایعات کانال های مختلفی برای بازیافت جمع آوری می شود. این ضایعات ها دارای ترکیبات و مواد بسیار ناهمگنی هستند و در بین آنها انواع آلاینده ها و مواد زائد وجود دارد. مانند شیشه ، گل ، روغن ، فلزات ، از جمله اجزای الکترونیکی. بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از پلیمرها و پلاستیک ها ساخته می شوند. تلفن های همراه ، تلویزیون ، لپ تاپ و کامپیوتر ، دوربین همه اینها هم از فلزات و هم از اجزای الکترونیکی مانند برد و چیپ ست و همچنین پلاستیک ساخته شده اند.

حجم الکترونیک ضایعات تولید شده در هر سال بسیار زیاد است و طبق آمار ، این مقدار در سال های اخیر در حال افزایش است. زیرا متوسط ​​عمر دستگاه های الکترونیکی حدود ۳ سال است و سالانه بسیاری از قطعات و دستگاه های الکترونیکی دور انداخته می شوند. بازیافت این ضایعات مسئله بسیار مهمی است. با بازیافت این نوع ضایعات ، هم قسمت مهمی از ترکیبات پلاستیکی به چرخه تولید باز می گردد و هم کمک بزرگی به حفظ سلامت محیط می شود. زیرا قطعات دور ریخته شده و زباله های الکترونیکی حاوی فلزات سنگین و سمی مانند سرب و کادمیوم هستند. این مواد در طبیعت بسیار مضر هستند و زندگی بسیاری از گونه ها از جمله انسان را به خطر می اندازند.

اهمیت جداسازی و بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر

جداسازی زباله های الکترونیکی از پلیمر

قبل از بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر ، لازم است آنها را از ضایعات جدا کنید. این اولین قدم در فرآیند بازیافت است. روش های مختلفی برای جداسازی قطعات الکترونیکی وجود دارد. استفاده از این روش ها به امکانات ، نوع پسماند الکترونیکی ، هزینه و سلیقه مردم بستگی دارد. برخی از اجزای الکترونیکی و ضایعاتی که از فلز ساخته شده اند دارای خاصیت مغناطیسی هستند. این نوع زباله ها را می توان با آهن ربا های مختلفی که در مسیر ضایعات قرار داده شده جمع آوری و تفکیک کرد. برای یافتن این قطعات می توانید از فلزیاب نیز استفاده کنید.

از روشهای مبتنی بر گرما برای جداسازی زباله های الکترونیکی که خاصیت مغناطیسی ندارند استفاده می شود. این موارد شامل استفاده از سشوار صنعتی و اجاق های دوار است. سشوار صنعتی برای کاربردهای کم هزینه و کم استفاده می شود. کوره دوار در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دیگر برای جداسازی استفاده از حمام شن است. البته این روش برای قطعاتی که دارای پلیمرهای لاستیکی و پلاستیکی هستند بسیار مناسب نیست. علاوه بر روش های ذکر شده ، از برخی روش های شیمیایی نیز برای جداسازی زباله های الکترونیکی پلیمر استفاده می شود. این روشها بر اساس استفاده از اسیدهایی مانند اسید کلریدریک است. اینکه کدام روش استفاده شود نه تنها به پایتخت بلکه به استفاده از ضایعات جدا شده و نحوه بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر بستگی دارد.

جداسازی زباله های الکترونیکی از پلیمر

بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر

اگرچه با روش های ذکر شده ، زباله های الکترونیکی را می توان از سایر ضایعات تشخیص داد ، اما مواد مختلفی در میان ضایعات الکترونیکی وجود دارد. مواد و ترکیبات موجود در این زباله ها شامل تخته ها و IC ها ، فلزاتی مانند مس و آلومینیوم ، طلا و نقره و مواد خطرناک و سنگین مانند سرب و کادمیوم است. بنابراین ، پس از جداسازی ، قبل از بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر ، طبقه بندی همان مواد زائد ضروری است.

اجزای الکترونیکی در دسته های مختلفی قرار می گیرند ، از جمله: مدارها و تابلوهای الکترونیکی ، اجزای ساخته شده از طلا یا روکش طلا ، سیم و کابل ، خازن ها و مقاومت ها ، اجزای ساخته شده از آلومینیوم و مس ، مدارهای الکترونیکی و مجموعه ای از قطعات جدا شده به طور خاص ذوب می شوند کوره ها برای جدا کردن فلزات گرانبها. این فلزات گرانبها شامل فلزات کاربردی مانند مس و آلومینیوم و طلای فلز گرانبها هستند. در این فرآیند معمولاً ابتدا فلزات گرانبها از هم جدا می شوند.

فلزات گرانبهای که پس از ذوب از سایر قسمتها جدا می شوند ، با استفاده از مواد شیمیایی مختلف مانند اسیدها بازیافت می شوند. در این مرحله طلا ، نقره و حتی پالادیوم از هم جدا می شوند. از این فلزات به ویژه طلا برای ساخت شمش استفاده می شود. سایر فلزات مانند مس و آلومینیوم نیز توسط گرما در کوره ها جدا می شوند. پس از جداسازی فلزات ، بقایای پسماندهای الکترونیکی پلیمر که ممکن است حاوی مواد خطرناک و مضر باشند ، طبق اصول خاصی محکم می شوند.

جمع بندی

یکی از کاربردهای اصلی پلیمرها و پلاستیک ها ، قطعات و تجهیزات مختلف الکترونیکی است. با توجه به تولید و مصرف گسترده اینگونه دستگاهها و افزایش ضایعات این اجزا ، بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر یک امر ضروری است. دلیل آن صرفه جویی اقتصادی ، استفاده مجدد از منابع و حفظ سلامت محیط زیست است.

برای بازیافت زباله های الکترونیکی پلیمر ، ابتدا باید با سایر روش ها از سایر ضایعات جدا شود. پس از این جداسازی ، زباله های الکترونیکی خود مرتب شده و از یکدیگر جدا می شوند. مواد جدا شده هر کدام مصرف خاصی دارند و ضایعات و بقایای پسماندها نیز ایمن می شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها