بازیافت کاغذ چگونه است چه محصولاتی تولید می‌کند

ضایعات کاغذ

کاغذ یکی از پرکاربردترین محصولات در جهان است. این محصول نقش مهمی در زندگی ما دارد. حتی امروز بسیاری از کارها توسط رایانه انجام می شود. در کشورهای کمتر توسعه یافته ، مصرف کاغذ بسیار زیاد است و بنابراین نیاز مبرم به بازیافت وجود دارد. این حجم از کاغذ پس از مصرف به کاغذ باطل تبدیل شده و به کارخانه های بازیافت کاغذ منتقل می شود. روندی که در این کارخانه ها اتفاق می افتد باعث می شود که از این کالای ارزشمند استفاده مجدد کنیم. این صنعت گردش مالی بسیار بالایی در جهان دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با بازیافت کاغذ و ارزش این صنعت در جهان بیشتر آشنا کنیم.

ضایعات کاغذ

فرایند بازیافت کاغذ

در فرایند بازیافت مراحلی وجود دارد که در کارخانه انجام می‌شوند که به آن‌ها می‌پردازیم.

خرد کردن

کاغذها ابتدا هنگام ورود به کارخانه درون دستگاه خردکن ریخته می‌شود تا به تکه‌ها ورقه‌های نازک و ریز تبدیل شوند. پس از آن کاغذهای خرد شده را وارد دستگاه خمیرسازی می‌کنند.

ورود به پالپر

در این دستگاه مواد مورد نظر با آب مخلوط شده و به صورت خمیر در می آیند. جالب است بدانید که در این دستگاه ، چنگالهایی از چرخه بازیافت کاغذ وجود دارد که دانه های درشت و ناخالصی ها را جدا می کند. پس از آن ، تمیزکاری دیگری انجام می شود تا دیگر ناخالصی باقی نماند. در پایان این مرحله ، مخلوطی تشکیل می شود که از ۹۹٪ آب و ۱٪ خمیر سلولز تشکیل شده است.

آب گیری

پس از تشکیل خمیر ، مخلوط وارد یک شبکه می شود و از طریق آن به دستگاه بعدی می رسد. دستگاه بعدی خشک کن است. این دستگاه وظیفه کاهش محتوای آب خمیر را بر عهده دارد. این کار از طریق روش هایی مانند فشار دادن و مکش انجام می شود. در پایان این مرحله ، ۳۵٪ از آب خمیر گرفته می شود.

حرارت دهی

این مرحله نیز برای کاهش رطوبت خمیر انجام می‌شود. اما به جای استفاده از پرس و مکش، از حرارت استفاده خواهد شد. در حرارت‌دهی باید حدود ۵۰ درصد از رطوبت موجود در مخلوط گرفته شود.

فرایند بازیافت کاغذ

آرایشگاه کاغذ

و در پایان بازیافت کاغذ، محصول باید شکل صحیح به خود بگیرید و کیفیت لازم را داشته باشد. به همین دلیل دو ماده را به آن اضافه می‌کنند.

  • نشاسته: این ماده را اضافه می‌کنند تا ماندگاری کاغذ بازیافتی را بالا ببرند.
  • رنگ: اضافه کردن رنگ به مخلوط نیز باعث زیبایی ظاهر آن می‌شود.

پس از اضافه کردن دو ماده، کاغذ به صورت رول‌های بزرگ پیچیده شده و فرایند بازیافت کاغذ پایان می‌یابد.

صنعت بازیافت کاغذ در ایران و جهان

این روند سالهاست که در جهان جریان دارد. حتی زمانی که کارخانه ها وجود نداشتند ، بشر به طور سنتی از کاغذ استفاده مجدد یا تولید می کرد. این روند با گذشت زمان گسترش یافت. با افزایش جمعیت ، مصرف کاغذ نیز افزایش یافت.

جالب است بدانید که اولین کارخانه بازیافت کاغذ در ایران در سال ۱۳۳۳ ساخته شد. البته پس از آن ، دو کارخانه تولید مقوا تا سال ۱۳۳۶ به بهره برداری رسید. با گذشت زمان ، کارگاه های کوچک و کارخانه های مختلف در این زمینه ساخته شد.

همانطور که گفته شد ، با وجود گسترش رایانه در جهان ، کاغذ همچنان به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این باعث می شود مقدار زیادی کاغذ به ضایعات تبدیل شود. اما بازیافت از هدر رفتن کاغذ و تبدیل آن به زباله جلوگیری می کند. جالب است بدانید که چین امروزه پرمصرف ترین کشور کاغذ بازیافتی است. این باعث می شود مقدار زیادی وارد کند. در این صنعت کشورهایی مانند ایالات متحده ، انگلستان ، ژاپن ، آلمان و هلند در راس بازیافت کاغذ قرار دارند.

محصولات صنعت بازیافت کاغذ

محصولات صنعت بازیافت کاغذ     

محصولات تولید شده در این صنعت بسیار گسترده است. زیرا این صنعت بسیار انعطاف پذیر است. به عنوان مثال ، کارگاه های کوچکی وجود دارد که توانایی خرید ماشین آلات مدرن و گران قیمت را ندارند. بنابراین آنها محصولی مانند شانه تخم مرغ را تهیه می کنند که هزینه کمتری دارد. محصولاتی مانند برخی جعبه های مقوایی و مقوایی نیز از محصولات صنعت بازیافت کاغذ هستند. محصولات دیگری مانند کاغذ شناور ، روکش سفید و آستر آزمایشی از دیگر محصولات بازیافت کاغذ هستند. این محصولات در ایران و جهان کاربردهای زیادی دارند. در واقع بیشتر کارتن ها با کمک این محصولات ساخته می شوند. به همین دلیل ، تولید آنها بسیار سودآور است. البته ممکن است نام آنها برای شما آشنا نباشد. بنابراین ما شرح مختصری از هر یک را برای شما شرح خواهیم داد.

بازیافت کاغذ چه مزایایی دارد

هر صنعتی در دنیا دارای نقشی در زندگی ما است. اما برخی صنایع دارای نقش پررنگ‌تری هستند. صنعت بازیافت کاغذ نیز جزو این صنایع محسوب می‌شود. این فرایند سه نقش بسیار حساس در زندگی انسان‌ها دارد.

زباله کم تر

همانطور که گفته شد مصرف کاغذها زیاد است. بنابراین زباله زیادی تولید می‌شود. اما بازیافت کاغذ کمک می‌کند که زباله‌های کم‌تری سوزانده یا دپو شوند. همچنین از طریق تولید محصولات متنوع، به مصرف کم‌تر کاغذهای به دست آمده از درختان نیز کمک می‌کند.

درختان بیشتر

مصرف کم‌تر کاغذهایی که از درختان بدست می‌آید، به درختان بیشتری اجازه زندگی می‌دهد. به همین دلیل نیز صنعت بازیافت کاغذ  دوست‌دار محیط زیست است. چراکه هم باعث کاهش زباله‌ها و هم افزایش درختان می‌شود.

شغل بیشتر

به دلیل تنوع بالا در صنعت بازیافت زباله، کارخانه‌ها و کارگاه‌های متنوعی ساخته‌ می‌شوند. به همین دلیل این صنعت باعث ایجاد شغل بسیاری است. داشتن شغل نیز به اقتصاد یک فرد تا اقتصاد یک کشور کمک می‌کند.

جمع بندی

امروزه جهان به صنعت بازیافت وابسته است و بخش مهمی از محصولات مورد نیاز مردم جهان با استفاده از بازیافت تولید می شود. در این مقاله ، روند بازیافت کاغذ را توضیح می دهیم. توصیه می شود حتی کمترین مقدار کاغذ تولید شده برای بازیافت را نیز جدا کنید. این امر به ویژه در ادارات ، مغازه ها و فروشگاه هایی که مقادیر زیادی کاغذ مصرف می کنند بسیار مهم است. همچنین می توانید برخی از هزینه های انجام شده با خرید و فروش اوراق ضایعات را جبران کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها