برنز چیست و چه کاربردهایی دارد

برنز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برنز چیست و چه کاربردهایی دارد در میان فلزات گرانبها و موادی مانند طلا و نقره که بسیار نادر و با ارزش هستند ، فلزات دیگری نیز وجود دارند که با وجود گرانبها بودن ، به راحتی می توان به آنها دسترسی داشت. یکی از این مواد برنز است که همه ما نام آن را شنیده ایم. ام

برنز یک فلز آلیاژی بسیار محبوب است که به دلیل خاصیت منحصر به فرد خود هزاران سال است که مورد استفاده انسان قرار می گیرد و حتی یک دوره از تاریخ به نام آن نامگذاری شده است: عصر برنز!

در ادامه می خواهیم در مورد این ماده ارزشمند و پرکاربرد صحبت کنیم و با ویژگی ها و کاربردهای آن آشنا شویم.

برنز چیست

برنز چیست؟

برنز یکی از معروف ترین آلیاژهای مس است که ترکیبات و انواع مختلفی در آن وجود دارد.

برنز واقعی ترکیبی از تقریباً ۹۰٪ مس و ۱۰٪ قلع است ، اما در بسیاری از موارد درصد ترکیبات فلزی ممکن است متفاوت باشد.

امروزه اکثر برنزها از ۸۰ درصد مس ساخته شده اند و عناصر دیگری مانند منگنز ، آلومینیوم ، نیکل ، فسفر ، سیلیکون ، آرسنیک یا روی نیز در تولید آنها استفاده می شود. این ویژگی های مختلف برنز را متفاوت می کند.

به طور سنتی گفته می شود که آلیاژ مس حاوی روی برنج است و آلیاژ مس حاوی قلع (بیش از ۱۱٪) برنز است ، اما در دنیای مدرن ممکن است از قلع در تولید برنز استفاده نشود.

این فلز اغلب در مواردی که ماده سخت تری نسبت به مس مورد نیاز است ، در شرایطی که مقاومت و مقاومت در برابر خوردگی بسیار مهم است و همچنین برای اهداف تزئینی استفاده می شود.

برنز خام ماده ای نیمه صورتی یا ماهی قزل آلا است اما بندرت در حالت خام و خالص یافت می شود اما اغلب با مقداری پتینه یا خوردگی در سطح آن همراه است و رنگ آن معمولاً از سبز لیمویی تا قهوه ای تیره متغیر است. بودن.

در حال حاضر ، از سه کلاس یا نوع اصلی برنز در مجسمه سازی و ساخت و ساز استفاده می شود که عبارتند از:

  • برنز مجسمه سازی: این نوع برنز حاوی تقریبا ۹۷ درصد مس، ۲ درصد قلع و ۱ درصد روی است و نزدیک ترین ترکیب به برنز واقعی محسوب می شود.
  • برنز معماری: در واقع یک برنج سرب دار می باشد که اغلب حاوی ۵۷ درصد مس، ۴۰ درصد روی و ۳ درصد سرب است.
  • برنز تجاری: این نوع برنز حاوی تقریبا ۹۰ درصد مس و ۱۰ درصد روی است.

تاریخچه برنز

تاریخچه برنز

حتماً نام عصر برنز را شنیده اید. اعتقاد بر این است که این دوره تقریبا ۶۰۰۰ سال پیش در هند و اوراسیا غربی آغاز شده و بسیاری از مصنوعات مردم آن زمان از فلزات برنج و برنز با ترکیبات مختلف ساخته شده است.

کشف برنز در دوران باستان باعث شده است که ابزارهایی مانند ابزار ، سلاح ، زره پوش و مصالح ساختمانی بسیار مقاوم و مقاوم تر از قبل شوند. بسیاری از مصنوعات برنزی از دوران باستان هیچ نشانه ای از سایش یا خوردگی ندارند ، که ثابت می کند این فلز بسیار با دوام است و اجداد ما در استفاده از آن اشتباه نکرده اند!

از نظر تاریخی در برخی جوامع از برنز بسیار برخوردار بوده و از ارزش امروز طلا و نقره برخوردار بوده است. اما به مرور زمان و به دلایل مختلف آهن و سپس فولاد به تدریج جایگزین برنز شد و استفاده از این فلز بسیار کاهش یافت.

بسته به عناصر استفاده شده در تولید برنز ، ویژگی های دیگری نیز ممکن است به آن اضافه شود و انواع مختلف برنز دارای ویژگی های نسبتاً متفاوتی هستند ، اما معمولاً همه برنزها دارای یک سری ویژگی های مشترک هستند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • استحکام بالا

اگرچه برنز ماده ای عالی برای مجسمه سازی است اما یکی از سخت ترین آلیاژهای مس محسوب می شود، میزان استحکام این فلز ترکیبی به نسبت عناصر موجود در آن بستگی دارد و می تواند فشار های مختلف بین ۲۴۱ تا ۸۲۰ مگا پاسکال را تحمل کند.

سخت ترین نوع، برنز منگنز است که قادر به تحمل حداکثر فشار می باشد.

  • نقطه ذوب بالا

بر خلاف سایر آلیاژهای مس، برنز نقطه ذوب بالایی دارد و برای ذوب شدن آن به بیش از ۱۰۹۳ درجه سانتی گراد گرما نیاز است.

جالب این که پیشینیان ما به قدری باهوش بودند که توانستند با روش ها و ابزار ساده این مقدار حرارت را برای ذوب کردن برنز فراهم کنند.

  • مقاومت در برابر خوردگی

با وجود عناصر و فلزات موجود در برنز که همگی در برابر خوردگی مقاوم هستند جای تعجب نیست که این ماده نیز از این خاصیت برخوردار باشد.

این فلز مانند آهن یا فولاد زنگ نمی زند و برخی انواع آن مانند فلز مونتز حتی می توانند در برابر آب نمک نیز که ده برابر خورنده تر است از خود مقاومت نشان دهند.

  • سایر ویژگی ها

شکنندگی برنز به طور قابل توجهی کمتر از چدن است و همین ویژگی باعث شد استفاده از آن برای ساخت بعضی ابزارها و سلاح ها در دوران برنز مناسب تر باشد.

همچنین یک آلیاژ شکل پذیر است، به این معنی که می توان آن را به لایه های نازک، سیم های بلند و اشکال مختلف تبدیل کرد بدون آن که مقامت خود را از دست بدهد.

برنز رسانای خوب گرما و برق نیز می باشد.

کاربردهای برنز

کاربردهای برنز

از زمان کشف فولاد و سایر فلزات با کاربردهای ساختمانی مناسب تر، میزان استفاده از برنز تا حد زیادی کاهش یافته اما به لطف متالوژیست هایی که عمر خود را صرف کاوش و کشف پتانسیل های تقریبا بی حد و اندازه برنز کرده اند، این ماده هنوز در بسیاری از کاربردهای دیگر مفید است.

برخی کاربردهای رایج برنز عبارتند از:

  • مجسمه سازی

شاید محبوب ترین استفاده از برنز در زمینه هنر، به خصوص به عنوان ماده اصلی در مجسمه سازی باشد. این فلز اگرچه سنگین و متراکم است اما کار با آن آسان است و به راحتی به هر شکل و فرمی تبدیل می شود، به همین دلیل مورد توجه خاص مجسمه سازان متخصص در زمینه فلزات است.

  • ساخت و ساز و معماری

اگرچه امروزه فولاد به طور گسترده جایگزین کاربردهای مربوط به ساخت و ساز برنز شده اما این فلز هنوز جایگاه خود را در برخی موارد حفظ کرده است.

به عنوان مثال بسیاری از اجزای پل متحرک، چرخ های کرم درایوها و صفحه گردان ها در پل ها از نوع خاصی از برنز ساخته شده اند.

از این فلز در ساخت ابزارهای ایمنی مدرن مانند چکش، پتک و آچار نیز استفاده می شود. این ابزارها قبلا با فولاد ساخته می شدند اما به دلیل خطر آتش سوزی یا انفجار ناشی از جرقه های ایجاد شده توسط فولاد، این فلز با برنز جایگزین شده است.

در معماری نیز برنز معمولا برای ساخت قاب و سخت افزار درب و پنجره، صندوق های پستی، ناودان ها، سخت افزار مبلمان و همچنین تزیینات دکوری و مجسمه ها کاربرد دارد.

در کاربردهای معماری سعی بر این است که برنز خام مورد استفاده در دکوراسیون با صیقل دادن و روغن زنی مکرر یا استفاده از لاک های شفاف که به صورت دوره ای تجدید می شوند جلوه صورتی رنگ طبیعی و بسیار صیقلی اش را حفظ کند.

  • طراحی ماشین آلات

تعدادی از قطعات ماشین آلات مانند چرخ دنده های محرک، بوش، یاتاقان، اجزای سوپاپ و غیره از برنز ساخته شده اند زیرا این ماده رسانای الکتریکی و مقاومت حرارتی بالا و اصطحکاک و سایش ناچیزی دارد که در مورد قطعاتی که با سرعت بالا روی هم می لغزند بسیار اهمیت دارد.

 
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها