افزایش ضایعات و آلودگی محیط زیست

افزایش ضایعات محیط زیست

افزایش ضایعات محیط زیست همزمان با چالش جهانی همه گیری کرونا ، موادی که برای محافظت از مردم در برابر این ویروس کشنده استفاده می شود ، بحران جهانی افزایش ضایعات در محیط را ایجاد کرده است. در ایالات متحده ، تاثیر ریزپلاستیک ها بر محیط زیست “مردم مقادیر زیادی دارو مصرف می کنند و آنها را دور می ریزند.” شهروندان آمریکایی به تنهایی در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۴۶ میلیون تن زباله را به محل دفن زباله ها می رسانند که این مقدار کمی بیش از یک کیلوگرم برای هر نفر در روز است.

گروه های محیط زیست اکنون هشدار می دهند که بیماری کووید -۱۹ این مشکل را تشدید کرده است.

گزارشات از سراسر جهان نشان می دهد که عفونت کرونا به یک مسئله جهانی تبدیل شده است. به عنوان مثال ، در هنگ کنگ ، ماسک و دستکش جراحی در پیاده روها و کنار ساحل پهن می شود.

افسران پاکسازی شهری در سواحل انگلیس از افزایش قوطی های مواد غذایی دور ریخته شده و بطری های ضدعفونی کننده خبر داده اند.

در شهرهایی مانند آسپن ، کلرادو ، تعداد زیادی جعبه مقوایی گزارش شده است. این افزایش به این دلیل است که مردم در خانه های خود به دلیل همه گیری کرونا زندگی می کنند و به خدمات حمله ای مانند آمازون وابسته هستند. از آوریل سال گذشته ، تقاضا برای تحویل و بازیافت زباله به طور چشمگیری در بسیاری از شهرهای ایالات متحده افزایش یافته است.

کووید -۱۹ به عنوان یک بحران بهداشتی شروع شد و هنوز ادامه دارد. تا پایان ماه ژانویه ، بیش از دو میلیون نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده و حدود ۱۰۰ میلیون نفر نیز مبتلا شده بودند ، اما این بیماری همه گیر مشکلات زیست محیطی را نیز به همراه داشت.

افزایش ضایعات

انبوه جعبه های مقوایی

انبوه جعبه های مقوایی , این بیماری همه گیر نحوه خرید مردم را تغییر داده است. برخی افراد هزینه کمتری می کنند و اغلب مایحتاج خود را به صورت آنلاین خریداری می کنند. این امر باعث می شود محصولات خریداری شده در خانه در ازای آنها تحویل داده شوند. در نتیجه ، مردم در نیمه اول سال ۲۰۲۰ کمتر از سال قبل خرید می کنند.

هایدی بروکس ، رئیس انجمن کاغذ و جنگل آمریکا در واشنگتن می گوید: “این باعث شده است که اکثر شرکت های آمریکایی محصولات کاغذی مانند جعبه های مقوایی تولید کنند.”

جعبه های مقوایی بازیافت می شوند و الیاف آنها می تواند حداقل هفت بار برای تولید محصولات کاغذی جدید استفاده شود و بروکس می گوید این بالاترین چرخه بازیافت در ایالات متحده است. سال گذشته بیش از دو سوم کاغذ در ایالات متحده بازیافت شد.

اما این امر با بحران کرونا و نیاز به نیروی انسانی برای تفکیک زباله مانع شده است و با توجه به اینکه ازدحام می تواند خطر انتقال کووید -۱۹ را افزایش دهد.

انجمن خریدار ضایعات آمریکای شمالی ژوئن گذشته گزارش داد که دولت های محلی در ایالات متحده برنامه های بازیافت را در بهار ۲۰۲۰ متوقف کرده اند. این بسته شدن ها احتمالاً ضایعات مقوا و سایر مواد بازیافتی را افزایش می دهد.

الودگی محیط زیست و پلاستیک

مشکل پلاستیک

جاناتا پراتا ، محقق محیط زیست دانشگاه پرتغال می گوید مشکل پلاستیک ضایعات تنها به زباله های پزشکی محدود نمی شود. کووید -۱۹ الگوی مصرف ما را تغییر داده است. در طول این بیماری همه گیر ، مردم بیشتر از قبل غذاهای بسته بندی شده و خارج از جعبه خریداری می کردند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود. مردم یک بار از کیسه های پلاستیکی استفاده می کنند و آنها را دور می اندازند.

مشکل پلاستیک به دوران قبل از کرونا برمی گردد. حدود ۵ تریلیون قطعه پلاستیک در اقیانوس های جهان شناور است.

بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ ، تنها ۹ درصد از پلاستیک های جهان بازیافت می شوند. حدود ۱۲ درصد سوزانده می شود و ۷۹ درصد باقی مانده در طبیعت یا در محل دفن زباله دفن می شود.

پراتا و تیم تحقیقاتی وی تخمین می زنند که جهان ماهانه حدود ۱۲۹ میلیارد ماسک صورت و ۶۵ میلیارد دستکش استفاده می کند.

پراتا می گوید: “تا بحران سلامت را پشت سر نگذاریم ، نمی توانیم از میزان مشکل آلودگی مطلع شویم.” اما دامنه آلودگی بسیار زیاد است.

مطالعات نشان داده است که ماسک ، دستکش و محافظ صورت و اسلحه طبی مقادیر زیادی پلاستیک خوب تولید می کنند که می تواند برای حیات وحش سمی و تمیز کردن آن دشوار باشد.

تغییر رفتار زیست محیطی

دانشمندان راه هایی برای مقابله با مشکل فزاینده آلودگی پیشنهاد می کنند. برای افزایش ضایعات محیط زیست یک راه حل می سوزد. در ووهان و سایر نقاط جهان ، اکثر تجهیزات حفاظتی شخصی و زباله های پزشکی سوزانده می شوند ، اما از آنجا که داروهای ضایعات می توانند عفونی باشند ، باید در محموله های ویژه ای که بدون ارسال مواد جامد به هوا گرما تولید می کنند ، سوزانده شوند.
به پراتا می گوید که در حال حاضر توصیه می شود در برخی از شهرها از انواع تجهیزات محافظ شخصی قابل استفاده مجدد استفاده کنید. بسیاری از مهندسان فناوریهای جدیدی را برای بازیافت و استفاده مجدد از تجهیزات حفاظتی پلاستیکی توسعه داده اند.

او معتقد است که این تجهیزات و بسته ها می توانند چالشی برای محیط زیست باشند و پیش بینی می کند که بزرگترین چالش تغییر عادات مردم خواهد بود. در طول این بیماری همه گیر ، مردم یک بار به استفاده از کیسه های پلاستیکی عادت کردند و دولتها مقررات استفاده از مواد پلاستیکی و بازیافت را آسان کرده اند و تغییر این سیاستها و رفتارها را دشوار کرده است.

این آخرین بحران اپیدمی در جهان نخواهد بود. به همین دلیل ، محققان امیدوارند سیاستمداران و دانشمندان از آن درس بگیرند و راه حل های جدیدی را برای اهداف بلندمدت زیست محیطی بیابند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها